Så många miljarder spenderas under Black Week
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Så många miljarder spenderas under Black Week

Så många miljarder spenderas under Black Week
Foto: Montage Stockfoto

Svenska hushåll ökar sina inköp markant under Black Week i november. Ny statistik från SCB visar att konsumtionen stiger med flera miljarder under denna period jämfört med en vanlig vecka.

Under slutet av november, när Black Week pågår, handlar hushållen i Sverige för betydligt mer än annars. Det framgår av nya siffror från SCB.

Konsumtionen ökar kraftigt under Black Week

Enligt myndighetens veckostatistik har hushållen de senaste sex åren i genomsnitt lagt 7,2 miljarder kronor mer på konsumtion under Black Week än under en normal vecka.

Förra året uppgick ökningen till 11,7 miljarder kronor under veckan då Black Week ägde rum, jämfört med en genomsnittsvecka.

Fredagen sticker ut i statistiken

Ökningen är särskilt tydlig på fredagen under Black Week. Då handlade hushållen för 11 miljarder kronor, vilket är omkring 4 miljarder mer än en vanlig fredag.

Det är framför allt i sällanköpsvaruhandeln som konsumtionen stiger. Där har konsumtionen i genomsnitt varit 5 miljarder kronor högre än en vanlig vecka under de senaste sex åren.

Daniel Lennartsson, statistiker på SCB

Även dagligvaruhandeln visar en ökning under Black Week, men skillnaden är inte lika stor som i sällanköpsvaruhandeln.

Konsumtionen hittills i år stabil

SCB:s veckostatistik visar att konsumtionen under 2025 hittills varit relativt stabil.

De senaste fyra veckorna fram till 9 november ökade hushållens konsumtion med 0,3 procent jämfört med de fyra föregående veckorna.

Ser man till samma period jämfört med året innan är ökningen 0,5 procent.

Om statistiken

Uppgifterna baseras på digitala transaktionsdata som täcker över 90 procent av hushållens konsumtion. Veckostatistiken publiceras varannan vecka och omfattar både kort- och fakturaköp.

Nyhetsbrev