Så många svenskar missar det nya elbilsstödet

Regeringens nya förslag om elbilsstöd når inte ut till majoriteten av de svenskar som skulle kunna ha nytta av det. En ny kartläggning visar att många lämnas utanför, särskilt i storstadsregioner och större tätorter.
- 73 procent av svenskarna omfattas inte av det nya elbilsstödet.
- Storstadsregioner som Stockholm och Västmanland exkluderas mest.
- Bara Blekinge och Gotland ger stöd till samtliga invånare.
Enligt en kartläggning från M Sverige omfattar regeringens föreslagna elbilsstöd endast vissa kommuner, vilket innebär att en stor andel av befolkningen inte kan ta del av stödet.
Stödet finansieras med EU-medel och riktas enbart till invånare i utvalda kommuner som anses vara särskilt utsatta. Detta har lett till att många hushåll, särskilt i storstäder och deras närområden, exkluderas trots stort behov.
De flesta förvärvsarbetande står utanför
Trafikanalys rapporterar att ungefär 3 miljoner av Sveriges 4,2 miljoner förvärvsarbetande inte bor i kommuner som omfattas av stödet. Många av dessa har ett dokumenterat bilbehov, eftersom de gör avdrag för arbetsresor och har begränsad tillgång till kollektivtrafik.
Ironiskt nog finns det platser i Sverige där alla kan söka stödet – Blekinge och Gotland. Platserna där flest missar stödet är Stockholm och Västmanland, där endast 5 respektive 8 procent av invånarna bor i rätt typ av kommun.
Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig M Sverige.
Totalt är det 73 procent av svenskarna som inte kan ta del av det nya elbilsstödet. Andelen varierar stort mellan länen, från 0 procent på Gotland och i Blekinge till 95 procent i Stockholm.
Så stor andel missar stödet – lista län för län
Andel av befolkningen som inte omfattas av stödet enligt M Sveriges kartläggning:
- Stockholm: 95 %
- Uppsala: 83 %
- Södermanland: 87 %
- Östergötland: 84 %
- Jönköping: 68 %
- Kronoberg: 71 %
- Kalmar: 37 %
- Gotland: 0 %
- Blekinge: 0 %
- Skåne: 73 %
- Halland: 44 %
- Västra Götaland: 68 %
- Värmland: 66 %
- Örebro: 75 %
- Västmanland: 92 %
- Dalarna: 48 %
- Gävleborg: 53 %
- Västernorrland: 58 %
- Jämtland: 49 %
- Västerbotten: 48 %
- Norrbotten: 60 %
- Totalt: 73 %
Därmed riskerar stödet att missa många av de hushåll som har störst behov av bil i vardagen.