Så mycket kostar en misslyckad sportbilsaffär – bilhandlaren får mångmiljonböter

En långdragen tvist kring en exklusiv Koenigsegg Gemera har avgjorts i domstol. Bilhandlaren Bendt Bil åläggs att betala 11,5 miljoner kronor i skadestånd till köparen Niclas Kappelin efter utebliven leverans.
Niclas Kappelin beställde 2020 en Koenigsegg Gemera, men ändringar i modellens specifikationer och prissättning ledde till att bilen aldrig levererades. Nu har Halmstads tingsrätt beslutat att bilhandlaren Bendt Bil ska kompensera Kappelin för den ekonomiska skada han lidit.
Bakgrund: Avtal och försenad leverans
Vid bilsalongen i Genève 2020 blev Koenigsegg Gemera tillgänglig för beställning. Niclas Kappelin var bland de första att teckna sig för bilen, som då kostade 14,6 miljoner kronor exklusive moms, enligt Privata Affärer.
Gemera var tänkt att produceras i endast 300 exemplar och Kappelin tilldelades produktionsnummer nio. Han betalade en handpenning om 10 procent av köpeskillingen. Leverans skulle enligt avtalet ske under 2022.
Efter förseningar och förändringar i bilens specifikationer, bland annat ett motorbyte från en trecylindrig hybridlösning till en V8-variant, ökade priset till 23 miljoner kronor. Bilhandlaren erbjöd Kappelin den nya versionen, men han accepterade inte det högre priset och valde att gå vidare till domstol, rapporterar Carup.

Domstolens bedömning – 11,5 miljoner kronor i skadestånd
Halmstads tingsrätt prövade om den nya Gemera-versionen var att betrakta som samma bil som ursprungsmodellen. Rätten ansåg att bilen till väsentliga delar var densamma och att prisökningen orsakade ekonomisk skada för beställaren.
Skadeståndet fastställdes till 8,3 miljoner kronor, vilket motsvarar skillnaden mellan det avtalade priset och det pris som gällde vid hävningstillfället. Till detta läggs rättegångskostnader och ränta, vilket gör att totalsumman uppgår till 11,5 miljoner kronor.
Jag har inget intresse för Koenigsegg och deras bilar. Jag har ett par bilar under utveckling med biltillverkare som står för moral och etik, samt med kvalitetshistorik från ett kundperspektiv.
Niclas Kappelin
Bendt Bil har meddelat att de kommer att överklaga domen. Enligt bolaget kunde ursprungsbilen inte levereras eftersom modellen aldrig tillverkades.
Fortsatt osäkerhet kring rättsläget
Tvisten illustrerar komplexiteten vid exklusiva bilaffärer där förändringar i modellutbud eller prissättning kan skapa betydande risker för både köpare och säljare.
Eftersom domen nu överklagas återstår det att se om ersättningsnivån står sig i högre instans.


