Så tacklar de kinesiska e-handelsjättarna de nya tullarna från USA
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Så tacklar de kinesiska e-handelsjättarna de nya tullarna från USA

Så tacklar de kinesiska e-handelsjättarna de nya tullarna från USA

Den kinesiska e-handelsplattformen Temu har infört nya importavgifter på kundbeställningar som svar på USA:s senaste tullar mot Kina. Dessa avgifter kan fördubbla priset på många produkter. Samtidigt har konkurrenten Shein valt en annan strategi för att möta de förändrade handelsvillkoren.

  • Temu tillämpar importavgifter på upp till 150 procent.
  • Shein inkluderar tullar i produktpriset utan extra avgifter.
  • Globala handelsregler påverkar prissättningen.

Enligt en nyhetsrapport från CNBC, har Temu, en ledande kinesisk e-handelsplattform, börjat lägga på betydande importavgifter på sina kundbeställningar. Dessa avgifter, som sträcker sig mellan 130 och 150 procent, är en direkt följd av de nya tullarna som USA har infört mot kinesiska produkter.

Temu fördubblar priser med nya avgifter

De nya importavgifterna från Temu har lett till att priset på många varor mer än fördubblas. Förändringen kommer efter att företaget tidigare i april varnat för prishöjningar på grund av förändrade handelsregler och tullar, vilket nu har blivit verklighet.

Tariffer ingår i det pris du betalar. Du behöver aldrig betala extra vid leverans. Shein

Shein väljer en annan väg

Till skillnad från Temu har den konkurrerande lågprisaktören Shein valt att inkludera tullkostnader direkt i produktpriset. Shein har istället lagt till en banner i kassan som informerar kunderna om att "tariffer ingår i det pris du betalar", vilket betyder att kunderna inte behöver betala extra vid leverans.

Globala handelsförändringar påverkar e-handeln

De nya tullarna och förändrade globala handelsvillkor har skapat en utmanande situation för e-handelsplattformar som Temu och Shein. Dessa förändringar tvingar företagen att anpassa sina prissättningsstrategier för att fortsatt vara konkurrenskraftiga på den internationella marknaden.

Nyhetsbrev