Skatteverkets tre tips för att minska risken för id-kapning
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Skatteverkets tre tips för att minska risken för id-kapning

Skatteverkets tre tips för att minska risken för id-kapning

Allt fler svenskar oroar sig för att utsättas för id-kapning, där personuppgifter används vid bedrägerier. Skatteverket har nu publicerat tre konkreta åtgärder som ska stärka skyddet mot identitetsintrång, både för privatpersoner och företag.

  • Digital brevlåda ger säkrare myndighetspost tack vare e-legitimation.
  • Var uppmärksam om någon anmäler flytt till din adress – svara alltid.
  • Hantera ombud digitalt och lägg in spärr för att skydda företagsuppgifter.

Som Börskollen tidigare rapporterat anses problemen med identitetsbedrägerier nu vara så stora att det finns behov av ett nationellt ID-center.

Nu har Skatteverket också publicerat riktlinjer för att förebygga identitetskapning, där obehöriga använder personuppgifter för att begå brott. De tre förslagen finns att läsa i sin helhet på Skatteverkets webbplats, där även fler råd ges.

Digital brevlåda ökar säkerheten

Myndighetspost som hanteras digitalt minskar risken för att obehöriga får tillgång till känsliga uppgifter. Att skaffa digital brevlåda är med det första tipset. För att logga in i en digital brevlåda krävs e-legitimation, vilket höjer säkerheten jämfört med vanlig post eller e-post.

Skatteverket rekommenderar att inte använda e-legitimation om någon kontaktar dig via telefon eller misstänkta mejl.

Hantera flyttanmälningar och företagsombud noggrant

Om du får information om att någon anmält flytt till din adress bör du alltid svara Skatteverket på detta. Det förhindrar att någon felaktigt folkbokför sig på din adress och missbrukar dina adressuppgifter.

Företagare uppmanas att utse och administrera ombud via Skatteverkets digitala tjänst. Där går det även att registrera en spärr mot pappersansökningar om ombudsbehörighet, vilket minskar risken för att obehöriga får tillgång till företagets skattekonto.

En e-legitimation är en identitetshandling. Det är därför viktigt att hantera din e-legitimation med varsamhet för att förhindra bedrägerier. Använd aldrig e-legitimationen när någon kontaktar dig via exempelvis telefon eller e-post.

Skatteverket

Att följa Skatteverkets råd om digital post, vaksamhet vid flyttanmälningar och säker ombudshantering kan minska risken för id-kapning och relaterade bedrägerier.

Nyhetsbrev