Skivbolag vill ha licensavtal för musik i AI-modeller

De ledande skivbolagen Universal, Warner och Sony inleder förhandlingar med AI-startup-företagen Suno och Udio för att säkra ersättning för användning av deras musik i generativa AI-modeller. Utveckling av ny teknik för att spåra musikens användning diskuteras också.
- Skivbolagen vill ha licensavtal för musik i AI-modeller.
- Utveckling av spårningsteknik liknande YouTubes innehålls-ID föreslås.
- Förhandlingarna sker separat och har nått olika stadier.
Enligt en artikel i Wall Street Journal är Universal Music Group, Warner Music Group och Sony Music Group i samtal med AI-startup-företagen Suno och Udio. Målet är att etablera licensavtal för musik som används i generativa AI-modeller. Diskussionerna inkluderar utveckling av teknik för att spåra och identifiera musikens användning, liknande YouTubes innehålls-ID-system.
Spårningsteknik och kreativa samarbeten
Skivbolagen strävar efter att Suno och Udio ska implementera teknik för att tydligt identifiera när och hur en låt används. Denna teknik skulle hjälpa till att fastställa ersättningen till skivbolagen och deras artister. Vidare vill musikbolagen delta aktivt i utvecklingen av AI-företagens musikrelaterade produkter och ha inflytande över deras funktionalitet.
För att bestämma hur mycket skivbolagen och deras artister ska få betalt, vill man att Suno och Udio utvecklar fingeravtryck och attributionsteknik, liknande YouTubes innehålls-ID, för att spåra när och hur en låt används, säger insynspersonerna.
Källa: Wall Street Journal
Separata förhandlingar och olika förhandlingsstadier
Varje skivbolag förhandlar individuellt med Suno och Udio, och samtalen har nått olika stadier beroende på vilket skivbolag det gäller. Dessa förhandlingar är avgörande för att säkra rättvis ersättning och skydda rättigheterna för artisterna vars musik används i AI-teknik.
Sony, ett av de involverade skivbolagen, är en global teknikjätte med rötter i Tokyo, Japan. Företaget är inte bara verksamt inom musik, utan även inom film, datorspel och internetbaserade affärer, vilket kan påverka deras intresse och inflytande i dessa förhandlingar.