Sminkmärke i reklamsamarbete med porrskådespelare
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Sminkmärke i reklamsamarbete med porrskådespelare

Sminkmärke i reklamsamarbete med porrskådespelare

Den globala kosmetikjätten L’Oréal har anlitat Onlyfansmodellen Ari Kytsya som ambassadör för sminkmärket Urban Decay, rapporterar The Guardian.

Seattlebaserade Ari Kytsya har två profiler på internet. På Instagram och Tiktok, där hon har 4,6 miljoner följare, erbjuder Kytsya smink- och hårstylingstips, medan hon på prenumerationsplattformen Onlyfans säljer nakenbilder och explicita sexvideor.

Penny East, vd för den brittiska jämställdhetsorganisationen Fawcett Society, säger att L’Oréals samarbete bryter mot företagets värdegrund som förbjuder pornografiskt innehåll. East varnar också för att Kytsya kan locka unga kvinnor till en industri där ”de flesta tjänar lite och pressas att bli allt mer explicita”.

L’Oréal försvarar beslutet och lyfter fram Ari Kytsyas ”öppenhet och ärlighet om både risker och glädjeämnen” i hennes bransch.

Reklamen, som setts över 18,7 miljoner gånger på Tiktok, beskriver sminket som ”ocensurerat” och som något som fungerar ”på scen, framför kameran och ja, i sängen”.

Farhad Divecha, vd för det internationella digitala marknadsföringsbolaget AccuraCast ser en outnyttjad potential i vuxensajterna.

– Det kanske inte skadar Urban Decay om kontroversen leder till extra synlighet, säger han.

Kytsya själv tackar Urban Decay.

– De flesta varumärken tvekar att samarbeta med mig på grund av innehållet jag skapar, säger hon enligt The Guardian.

Källa: TT

Nyhetsbrev