Snart kan du riskera körförbud på din bil

En ny tysk mätteknik för partikelutsläpp, som redan används i flera EU-länder, kan snart införas i Sverige. Tekniken väntas öka antalet underkända fordon kraftigt och därmed påverka både bilägare och marknaden.
- Ny teknik för partikelmätning väntas ge fler underkända bilar vid besiktning.
- Kan innebära ökade kostnader för bilägare och påverka fordonsflottans sammansättning.
- Transportstyrelsen avvaktar införandet och vill utvärdera effekterna för Sverige.
Enligt Carup kan hundratusentals bilar påverkas när Bilprovningen nu presenterar avancerad mätutrustning för partikelutsläpp. Tekniken, som redan används i flera europeiska länder, har lett till kraftigt ökade andelar underkända dieselbilar i exempelvis Belgien.
Fler bilar riskerar körförbud med nya regler
Metoden mäter mängden och storleken på partiklar direkt från avgasröret, vilket anses vara mer exakt än dagens teknik. I Belgien har andelen underkända fordon i vissa kategorier stigit till 17 procent efter införandet.
Besiktningsbranschen argumenterar för att den nya tekniken är viktig för folkhälsan och miljön. Man menar att dagens svenska mätmetod, som bygger på röktäthet från 1970-talet, är föråldrad och inte fångar moderna dieselbilars utsläpp.
Vad som skiljer mellan besiktningsorganens önskemål om strängare regler och myndighetens möjlighet att införa strängare krav är att myndigheter har krav på sig att reglering ska vara proportionerlig och nytta måste ställas mot kostnad och besvär för företag och medborgare.
Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen vill utvärdera effekterna
Transportstyrelsen har ännu inte implementerat partikelmätning, trots EU:s rekommendationer. Myndigheten betonar vikten av att väga miljönytta mot kostnader och effekter för bilägare och företag innan nya krav införs.
Enligt Bilprovningen dör 1 400 svenskar årligen i förtid av trafikrelaterade luftföroreningar. Branschen vill därför se ett snabbt införande av den nya tekniken, medan myndigheten förespråkar försiktighet för att kunna utvärdera konsekvenserna för Sveriges fordonsflotta.