Förlust för Spotify efter miljardsmäll

Spotify ökar antalet användare men gjorde ett sämre rörelseresultat än väntat. Aktien faller i förhandeln med över fem procent.
Musikströmningstjänsten gick med förlust under andra kvartalet, och missade analytikernas prognoser, enligt Bloombergs sammanställning.
Antalet månatliga användare av strömningstjänsten Spotify ökar dock fortsatt, till 696 miljoner under årets andra kvartal. Det kan jämföras med 626 miljoner samma kvartal i fjol och var bättre än bolagets egna prognos.
Fler användare
Antalet så kallade premiumabonnenter, betalande, steg till 276 miljoner under andra kvartalet, jämfört med 246 miljoner i fjol. Spotify hade själva räknat 273 miljoner premiumabonnenter under kvartalet. Ledningen räknar i en prognos med fortsatt kundtillväxt under resten av året.
Rörelseresultat under andra kvartalet sjönk till 406 miljoner euro, motsvarande 4,5 miljarder kronor. Det kan jämföras med 509 miljoner euro under första kvartalet och en prognos från bolaget på 539 miljoner euro. Efter skatt blev det en förlust på 86 miljoner euro, närmare en miljard kronor.
Miljardsmäll
Bolaget förklarar den klena siffran med högre kostnader för personal och marknadsföring. Dessutom kommer en kostnadssmäll på 115 miljoner euro – över en miljard kronor i sociala avgifter. De är sammanlänkade med att aktiekursen står högt och att personalen får del av aktierelaterade program.
”Människor söker sig till Spotify – och de väljer att stanna kvar. Genom att ständigt utvecklas skapar vi allt större värde för de nästan 700 miljoner människor som använder vår plattform. Det här gynnar inte bara våra användare, utan lockar också fler till streaming – vilket i sin tur stärker hela branschen för musik, poddar och ljudböcker”, skriver Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, i en kommentar.
Fakta: Spotifys prognos för tredje kvartalet
I sin prognos för årets tredje kvartal räknar Spotify med att antalet användare totalt fortsätter uppåt till 710 miljoner, vilket skulle vara ett nettotillskott på 14 miljoner.
Antalet premiumabonnenter antas fortsätta upp till 281 miljoner, en nettoökning med 5 miljoner.
Intäktsprognosen för kvartal tre ligger på 4,2 miljarder euro, medan prognosen för rörelseresultatet ligger på 485 miljoner euro.
Bruttomarginalen – det vill säga bruttovinsten andel av intäkterna – ligger i prognosen för tredje kvartalet på 31,1 procent, vilket är lägre än andra kvartalets 31,5 procent.
Spotify, med huvudkontor i Stockholm, hade vid utgången av andra kvartalet 7 309 heltidsanställda runt om i världen.
Fakta: Spotify
Källa: TT