Stabil marginal för Dometic – men negativ organisk tillväxt

Fritidsproduktsbolaget Dometic rapporterade en stabil ebitda-marginal för andra kvartalet, trots fortsatt negativ organisk tillväxt. Ett effektivt kostnadsprogram och starkt kassaflöde bidrog till detta resultat.
- Negativ organisk tillväxt men stabil ebitda-marginal.
- Tecken på stabilisering i efterfrågan enligt vd Juan Vargues.
- Mobile Cooling visar god lönsamhet, trots svag Marine-marknad.
Dometic, ett företag specialiserat på fritidsprodukter, publicerade sin kvartalsrapport under tisdagen. Enligt Finwire har bolaget lyckats hålla sin ebitda-marginal på 14 procent trots utmaningar i form av negativ organisk tillväxt, bland annat genom ett effektivt kostnadsprogram.
Tecken på stabilisering i efterfrågan
Under rapportkonferensen uppgav Dometics vd Juan Vargues att bolaget observerar tecken på stabilisering i efterfrågan. Speciellt noteras en förbättrad orderingång mot slutet av kvartalet inom OEM i Americas.
Trots denna positiva utveckling påverkas marknaden av tarifforon i USA och ett försiktigt återförsäljarsentiment. Detta är särskilt märkbart inom Marine-segmentet, där svag försäljning och höga lagernivåer kvarstår.
Mobile Cooling fortsätter växa
Samtidigt visar Mobile Cooling-segmentet god lönsamhet, främst tack vare nya produktlanseringar under varumärkena Igloo och Dometic. Dessa lanseringar har hjälpt till att driva tillväxten trots de utmaningar som finns inom andra områden.
Det tidigare aviserade kostnadsbesparingsprogrammet fortsätter enligt plan. Ledningen meddelade att den nuvarande årliga besparingstakten uppgår till 195 miljoner kronor, med ett mål att nå 300 miljoner kronor till 2026.
Dometic Group, baserat i Solna, fokuserar på att utveckla och producera produkter som luftkonditioneringssystem och portabla kylboxar för fordonsindustrin. Företaget erbjuder även ett brett utbud av eftermarknadstjänster.