Stjärnsmällen – så mycket kostar tullarna lyxbilstillverkarna
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Stjärnsmällen – så mycket kostar tullarna lyxbilstillverkarna

Stjärnsmällen – så mycket kostar tullarna lyxbilstillverkarna

Porsche, Mercedes-Benz och Aston Martin rapporterar stora kostnader till följd av USA:s importtullar. De sammanlagda kostnaderna för de europeiska lyxbilföretagen överstiger 770 miljoner euro, motsvarande 8,59 miljarder kronor. Tullarna påverkar både vinster och framtida strategier.

  • Porsche och Mercedes-Benz har tillsammans drabbats av över 770 miljoner euro i kostnader.
  • Aston Martin signalerar minskad vinst på grund av tullar och svag efterfrågan i Kina.
  • Den nya amerikanska tullsatsen sänks till 15% från tidigare hotade 30%.

Enligt CNBC har lyxbilstillverkarna Porsche, Mercedes-Benz och Aston Martin varnat för de ekonomiska effekterna av de amerikanska importtullarna. Tullarna, som införts under Donald Trumps administration, leder till betydande kostnader för dessa företag – sammanlagt över 770 miljoner euro, motsvarande 8,59 miljarder kronor.

Porsche och Mercedes-Benz känner av trycket

Porsche har rapporterat en kostnad på 400 miljoner euro under årets första sex månader. Mercedes-Benz har i sin tur upplevt en kostnadseffekt på cirka 370 miljoner euro under andra kvartalet. Dessa ekonomiska påfrestningar har påverkat deras vinster och framtida strategiska beslut.

“Vi fortsätter att möta betydande utmaningar världen över. Och detta är ingen storm som kommer att passera.”

Oliver Blume, styrelseordförande för Porsche

Aston Martins vinstvarning

Den brittiska biltillverkaren Aston Martin, som också påverkas av tullarna, har utfärdat en vinstvarning. Företaget upplever påverkan från både amerikanska tullar och en svag efterfrågan på den kinesiska marknaden. De beskriver den nuvarande tullsituationen som störande för deras verksamhet.

Den amerikanska regeringen har nyligen enats om att sänka tullsatsen till 15 procent, vilket är en betydande minskning från den tidigare hotade nivån på 30 procent. Trots denna lättnad fortsätter företagen att uttrycka oro över de långsiktiga kostnaderna och effekterna på den europeiska bilindustrin.

Nyhetsbrev