Storbanken tror på lyxigare tider – två nya köpråd

Efter flera utmanande kvartal ser en av världens största banker tecken på vändning för lyxsektorn. Särskilt kläder och så kallad mjuk lyx tros kunna återhämta sig. Två ledande varumärken varumärken uppgraderas från behåll till köp.
- HSBC räknar med vändning för lyxkläder efter fyra svaga kvartal.
- Banken höjer rekommendationerna för LVMH och Kering, medan Hermès sänks.
- Kinesiska konsumenter tros driva återhämtningen, trots fortsatt osäkerhet i USA.
Enligt Finwire spår HSBC en återhämtning för lyxsektorn, särskilt inom segmentet mjuk lyx som kläder. Banken ser tecken på att marknaden kan förbättras efter en period av svaga resultat.
Förändrade rekommendationer bland ledande aktörer
HSBC har nyligen uppdaterat sina aktierekommendationer för några av de största bolagen i sektorn. LVMH och Kering får båda en höjd rekommendation från behåll till köp, medan Hermès nedgraderas däremot från köp till behåll.
Bedömningen grundas på att flera faktorer, som valutaförändringar och oro för lågkonjunktur, har påverkat branschen negativt de senaste fyra kvartalen. Trots detta ser banken nu tecken på att utvecklingen kan vända under andra halvan av 2025, med en mer stabil tillväxt under 2026.
Efter fyra kvartal av smärta, delvis makroekonomiskt driven (valutakurser, recessionsoro, globala spänningar) men, för att vara ärlig, mestadels självförvållad, ser vi att lyxvaror börjar gå bättre under andra halvåret 2025 innan de återgår till en mer anständig tillväxt under 2026. Även om vi inte tror på en återgång till medelvärdet uppgraderar vi Kering och LVMH – de sämsta aktörerna när det gäller tillväxt på senare tid – från behåll till köp och nedgraderar Hermès från köp till behåll
HSBC via Finwire
Konsumenttrender i olika regioner
HSBC menar att amerikanska konsumenter fortfarande möter kortsiktiga utmaningar, medan kinesiska konsumenter väntas bli mer aktiva på lyxmarknaden framöver.
Analysen belyser att återhämtningen i första hand drivs av ökat engagemang från asiatiska köpare, vilket kan påverka marknadspositionerna för de större lyxvarumärkena. Osäkerheten i USA kvarstår dock.