Stort test: Tesla som gått 41 000 mil lika energieffektiv som ny Audi
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Motor

Stort test: Tesla som gått 41 000 mil lika energieffektiv som ny Audi

Stort

Ett nytt test visar att en nio år gammal Tesla Model S presterar nästan lika bra som en ny Audi Q6 e-tron när det gäller energieffektivitet. Trots Audis påståenden om avancerad teknik, var skillnaden i energiförbrukning bara tre procent. Testet inkluderade flera olika elbilsmodeller och allra effektivast var Tesla Model 3.

  • En nio år gammal Tesla är nästan lika effektiv som en ny Audi
  • Audis räckvidd var 16 procent lägre än utlovat
  • Tesla Model 3 var den mest effektiva bilen i testet

Enligt en ny artikel från Carup har en nio år gammal Tesla Model S, som har körts 41 000 mil, visat sig vara nästan lika energieffektiv som den senaste Audi Q6 e-tron. Testet, som genomfördes av Motortidningen What Car?, avslöjade att skillnaden i energiförbrukning mellan de två bilarna endast var 3 procent.

Test av olika elbilar

What Car? genomför två gånger om året räckviddstester av flera elbilsmodeller för att undersöka hur långt de kan köra på en full laddning och hur effektivt de använder energin i sina batterier. I detta test deltog modeller som Tesla Model S, BMW i5, Volvo EX30, Cupra Born och Audi Q6 e-tron.

Audis teknik ifrågasatt

Audi hävdar att deras nya Q6 e-tron-modell är utrustad med "banbrytande teknik" och ett avancerat regenereringssystem för att öka effektiviteten. Trots detta var Audi Q6 e-tron i testet ungefär lika effektiv som en nio år gammal Tesla Model S 90D. Audis modell hade en förbrukning på 20,7 kWh/100 km jämfört med Teslas 21,4 kWh/100 km.

Övriga resultat

Tesla Model 3 utmärkte sig som den mest effektiva elbilen i testet med en förbrukning på 14,1 kWh/100 km. Mini Cooper SE och Polestar 2 följde tätt efter med förbrukningar på 14,4 respektive 14,7 kWh/100 km. Testet utfördes under sommartemperaturer och inkluderade körning på både 70-vägar och motorvägar. Polestar 2 lyckades köra längst, 53 mil, även om det var 18 procent kortare än sin officiella räckvidd. Hyundai Kona presterade bäst i förhållande till sin uttalade räckvidd med en avvikelse på endast 9,7 procent.

Vi på Börskollen följer utvecklingen inom elbilsbranschen noggrant och det är intressant att se hur äldre modeller kan stå sig väl i förhållande till nyare, tekniskt mer avancerade bilar.

Läses av andra just nu

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt