Svenskarnas syn på elbilar förändras – priset allt mindre avgörande

Allt fler svenskar överväger att välja elbil eller laddhybrid vid nästa bilköp, även om priset fortfarande är en utmaning. En ny undersökning visar att attityderna till elektrifierade fordon förändras snabbt och att marknaden mognar.
- 56 procent skulle välja elbil eller laddhybrid vid nästa bilköp
- Andelen som ser priset som största hindret har minskat till 34 procent
- 11 procent upplever att hemmaladdning är otillräcklig
Enligt en undersökning från Kantar Media på uppdrag av Zaptec, återgiven av Alltomelbil, är över hälften av svenskarna nu benägna att välja en elbil eller laddhybrid vid nästa bilköp. Undersökningen omfattade 1061 personer och visar en tydlig förändring i attityder kring elektrifierade fordon.
Elbilar alltmer attraktiva trots kostnader
56 procent av de tillfrågade uppger att de skulle välja en elbil eller laddhybrid, medan 30 procent fortfarande föredrar bensin- eller dieseldrivna alternativ.
Andelen som ser priset som det största hindret har minskat från 52 procent förra året till 34 procent i år.
Undersökningen visar därmed att prisfrågan minskar i betydelse, vilket kan tyda på att konsumenterna blivit mer benägna att investera i elektrifierade fordon trots högre inköpskostnader.
Svenskarna vill ställa om. Den starka viljan att välja en laddbar bil när priset inte är ett hinder visar på den stora potentialen i marknaden.
John Wastring, vd på Zaptec Sverige.
Utmaningar med laddinfrastruktur kvarstår
En av tio upplever att möjligheterna till hemmaladdning är otillräckliga. Detta gäller särskilt boende i flerfamiljshus.
Enligt Zaptec är en trygg och tillgänglig laddinfrastruktur avgörande för att fler ska kunna välja elbil. Detta lyfts fram som en viktig fråga för att möjliggöra en bredare elektrifiering.
Sammantaget pekar undersökningen på en mognande marknad med ökande intresse för laddbara fordon, samtidigt som kvarstående utmaningar inom laddinfrastruktur behöver åtgärdas för att omställningen ska kunna tillta i tempo.



