Sverige halkar efter grannarna i elbilsrevolutionen

Elbilsförsäljningen ökar snabbt i Danmark och landet passerar nu både Sverige och Norge i övergången till eldrivna fordon. Nya siffror visar en tydlig skillnad i utvecklingstakt mellan de nordiska länderna.
- Danmark når 60 procent elbilar i nybilsförsäljningen på 30 månader
- Sverige har tappat fart och ligger på cirka 35 procent
- Gynnsam politik och moget utbud bidrar till Danmarks snabba tillväxt
Enligt siffror från Alltomelbil har andelen elbilar i nybilsförsäljningen i Danmark stigit från 20 till 60 procent på bara två och ett halvt år. Den utvecklingen är snabbare än vad Norge uppvisade vid motsvarande tidpunkt.
Snabb ökning och skillnader mellan länderna
När Danmark nådde en andel på 20 procent elbilar i nybilsförsäljningen låg landet efter Sverige. Trots det har Danmark på kort tid gått förbi både Sverige och Norge. Efter 30 månader på 20 procentsnivån har Danmark nu 60 procent elbilar vid nyförsäljning, medan Norge låg på 44 procent vid motsvarande punkt.
Sverige, som nådde 20 procent tidigare än Danmark, har idag omkring 35 procent elbilar bland nya bilar. Utvecklingen har stannat av efter att ha toppat runt 40 procent året innan.
Flera faktorer påverkar utvecklingen
En viktig förklaring till Danmarks snabba ökning är att marknaden erbjuder ett brett urval av elbilar i flera prisklasser. Detta har gjort elbilar tillgängliga som primärbil för fler hushåll.
Samtidigt har dansk politik bidragit till att elbilar blivit mer ekonomiskt attraktiva för privatpersoner. I Danmark utgör elbilar redan cirka 90 procent av privatköpta nya bilar.
Och ja, huvudorsaken är att det går att spara mycket pengar på att byta till elbil, särskilt om man kan ladda hemma en dag som denna när det blåser mycket och elpriset är på 0 kronor.
Ilyas Dogru, konsumentekonom hos danska FDM.
I Sverige har däremot politiken förändrats, bland annat genom borttagandet av klimatbonus för elbilar och ökad subvention av fossilt bränsle, vilket bromsat elbilsförsäljningen.
Utvecklingen visar att politiska styrmedel och marknadens utbud har stor påverkan på omställningstakten mot eldrivna fordon i Norden.