Swishs dominans ifrågasätts efter störningar

Under våren har två av Sveriges viktigaste digitala tjänster, mobilt bank-id och Swish, vid flera tillfällen legat nere till följd av allvarliga överbelastningsattacker. Nu uttrycker Riksbanken oro över bristen på alternativ.
– Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören av någon anledning får problem och ligger nere några timmar, säger Elin Ritola, Riksbankens enhetschef för betalningsanalys och innovation.
Enligt en sammanställning gjord av SVT har över 180 incidenter drabbat Swish det senaste året. Senast i torsdags låg betalningstjänsten nere i knappt tre timmar. Tjänsterna används av drygt 8,5 miljoner svenskar och störningarna har aktualiserat frågan om vi har lagt för många ägg i samma korg när det gäller den digitala finansiella infrastrukturen.
Det är storbankerna som gemensamt äger Swish och Bank-id. I november öppnade Riksbanken upp sitt centrala betalningssystem för fler typer av snabbetalningar, men intresset för att lansera alternativ har hittills varit lågt.
Enligt Svenska Bankföreningen är dock ökad konkurrens på området inte någon lösning på problemen.
”Oavsett vem som driver en tjänst så kommer alla ha samma utmaning som exempelvis Bank-id när det gäller cyberangrepp", skriver branschorganisationen i ett mejl till SVT.
Källa: TT