Artikeln är ett annonssamarbete

Teckna

Teckna i snabbväxande gamingplattformen By Mates – Intervju med VD Andreas Bengtsson

Vi har fått äran att få en pratstund med Andreas Bengtson, VD för By Mates, som har i syfte att legitimera E-sportsmarknaden genom att skapa ett nytt sätt att se på utförandet av gaming.

Bolaget har nyligen offentliggjort ett emissionserbjudande där den större delen av det intagna kapitalet ska gå till att utveckla och växa gamingplattformen.


By Mates grundades 2017, kan du berätta lite om bakgrunden till att bolaget etablerades?

By Mates grundades kort därefter i syfte att lösa problem som nätmobbning och att gamers inte aktiverar sig tillräckligt vilket i sin tur ger avtryck i det sociala livet."

– Under 2015 bestämde jag mig för att arrangera ett antal mindre E-sportsevent i form av träningsläger som hölls fysiskt men även online. Syftet var där och då att styra upp gamingevent där ungdomar kunde utföra sin favorithobby samtidigt som de fick möjligheten att lära känna andra som delade det brinnande intresset för gaming och E-sport. Under två års tid kom jag i kontakt med cirka 30 000 gamers och många av deras föräldrar. Tack vare varje enskild interaktion så förstod jag att det saknades vissa pusselbitar på marknaden. By Mates grundades kort därefter i syfte att lösa problem som nätmobbning och att gamers inte aktiverar sig tillräckligt vilket i sin tur ger avtryck i det sociala livet. Vi verkar för att omvandla gamingupplevelsen till det roligare, tryggare och seriösare.

Hur löser ni dessa problem rent konkret?

– I dagsläget så har vi lanserat en gamingplattform med över 31 000 användare, mates.gg, där användaren kan utveckla sina kunskaper inom en rad olika spel. Användaren kan ta del av arrangerade träningspass som hålls av professionella och certifierade coacher vilket säkerställer en hög och seriös nivå. På plattformen kan användaren utvecklas inom tv-spelen Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), Fortnite och PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). Dessa spel är redan stora inom E-sportscenen och förväntas utgöra en väsentlig del av E-sportens framtid. Konceptet möjliggör för utökad kunskap under ett seriöst och kontrollerat klimat vilket hittills varit uppskattat av både ungdomarna och deras föräldrar då vi kontinuerligt övervakar så allt går schysst till. Genom arrangemang av tävlingar (challenges) kan även ungdomar aktiveras både fysiskt och digitalt.

Har ni även andra metoder ni löser dessa problem med?

– Vi löser även en stor del av den upplevda problematiken genom att ingå samarbeten med skolor där tjänsten Digitalt Fritids öppnar upp för nya möjligheter. Vi ingår även samarbeten med idrottsklubbar där klubbarna kan utöka sina intäkter substantiellt genom att aktivera sina medlemmar på ett nytt innovativt sätt via gamingplattformen.

Gamingplattformens användarbas har växt både organiskt och via förvärv, kan du förklara strategin för att anskaffa nya användare?

– Efter insiktsfull erfarenhet av att testa olika metoder så har vi landat i en strategi som tillåter oss att utöka användarbasen på ett väldigt kostnadseffektivt sätt. Det man måste förstå är att användarbasen är det som skapar en stor del av plattformens värde och av den anledningen är det viktigt att använda sig av en hållbar metod som även håller ner kundanskaffningskostnaderna.

Resultatet av detta är att tillväxten har ökat exponentiellt, en befintlig användare har kunnat konvertera ytterligare tio unika användare vilket skapar en väldigt attraktiv effekt för By Mates."

– Idag använder vi oss av en flerkanalsdistribution som innehåller traditionell marknadsföring via olika sociala medier som exempelvis Facebook. Detta i kombination med att sprida marknadsföring via externa samarbetspartners ger oss en förstärkt synlighet och exponering. Slutligen har vi även arrangerat större lotteritävlingar på plattformen där fina priser har lottats ut. För att delta i tävlingen så har användarna behövt uppfylla vissa krav, exempelvis att bjuda in tio vänner till plattformen. Resultatet av detta är att tillväxten har ökat exponentiellt, en befintlig användare har kunnat konvertera ytterligare tio unika användare vilket skapar en väldigt attraktiv effekt för By Mates. Man ska heller inte glömma att det sprids snabbt mellan kompisar – Vilket är den bästa metoden då den är gratis.


Hur planerar ni att monetärisera och öka försäljningen genom gamingplattformen?

– En rad möjligheter uppstår genom vår plattform på den nationella och internationella marknaden. För att monetärisera den befintliga användarbasen idag och framgent så har vi utvecklat en strategisk intäktsmodell som vi tryggt kan utveckla dynamiskt vid behov.

– Första delen består av premiummedlemskap som erbjuds direkt på plattformen. Idag erbjuds tre olika premiumpaket och genom dessa kan användarna utvecklas inom gaming och E-sport genom träningspass inom spelen CS:GO, Fortnite och PUBG. Coacherna är certifierade och har en gedigen erfarenhet inom spelen något som säkerställer en hög seriositet.

– En annan väsentlig del av intäktsmodellen utgörs av samarbetspartners möjlighet att marknadsföra sitt varumärke mot sina nyckelkunder direkt på plattformen. Spelföretag och andra företag som säljer produkter och tjänster som associeras med gaming har ett starkt incitament att synas på vår plattform. Skolor kan även utöka sin fritidsverksamhet digitalt genom en integration med vår gamingplattform. Syftet är att få fler ungdomar att använda fritids genom att integrera med vänner digitalt på ett tryggt och säkert sätt.

– Slutligen kan även idrottsföreningar integreras i plattformen som aktiverar medlemmarna i idrottsföreningen ytterligare. På detta sätt kan vi skapa intäkter parallellt med samhällsnytta.

Slutligen, varför ska man investera i By Mates?

– Vi har nu allt på plats och det är först i år som plattformen börjat växa på allvar. I slutet av 2021 hade vi 1 000 medlemmar och nu har vi nästan 30 000 medlemmar. Plattformen är otroligt skalbar och kan användas på de flesta typerna av spel över hela världen. Kundanskaffningskostnaderna har gått från 26 SEK per kund till att idag ligga på 12 SEK. Dessa kostnader kommer fortsätta minska framgent när vi fortsätter växa. By Mates ligger helt rätt i tiden och har en marknad till förfogande som upplever kraftig tillväxt och jag är säker på att vi kommer leverera aktieägarvärde till samtliga som väljer att investera i oss.

Plattformen är otroligt skalbar och kan användas på de flesta typerna av spel över hela världen."

Tack och ett stort lycka till!

Erbjudandet i sammandrag

  • Teckningsperiod: 7 juni - 2 juli 2022
  • Teckningskurs: 50 SEK per aktie
  • Emissionsvolym: 10 MSEK
  • Värdering pre-money: ca 89 MSEK
  • Exitstrategi: Trade Sale eller börsnotering inom 12-18 månader
Läs mer och teckna


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Läses av andra just nu

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt