Tesla i topp när självkörande system testades

Elbilstillverkaren Tesla har utmärkt sig i ett omfattande test av självkörande förarassistanssystem på kinesiska vägar. Trots hård konkurrens från inhemska aktörer har Tesla lyckats säkra en topplacering, vilket väckt uppmärksamhet både lokalt och internationellt.
- Tesla presterade bäst i test av nivå 2-förarassistanssystem.
- Över 20 elbilsmodeller från olika tillverkare deltog.
- Elon Musk kommenterade framgången på sociala medier.
Enligt Finwire har Tesla uppnått bästa resultat i ett test av självkörande förarassistanssystem som genomfördes på kinesiska vägar av Bytedance-ägda Dcar och statliga CCTV. Testet omfattade nivå 2-system som kan styra och bromsa men kräver förarens uppmärksamhet.
Resultat och reaktioner
Testet inkluderade över 20 olika elbilsmodeller och simulerade riskfyllda scenarier i både stadstrafik och på motorväg. Tesla Model 3 och Model X lyckades framgångsrikt klara fem av sex testmoment. Andra modeller som BYD:s Denza Z9GT och Huawei-stödda Aito M9 misslyckades i tre moment och Xiaomis SU7 lyckades bara med ett.
Elon Musk kommenterade att Tesla nådde topplacering utan att använda lokal kinesisk data, vilket begränsats av lagstiftning.
Elon Musk, via X
Testresultaten har väckt stor uppmärksamhet på kinesiska sociala medier. Huawei-alliansen HIMA avfärdade resultaten som ett "så kallat test", medan BYD och Xiaomi avstod från att kommentera.
Regleringar och marknadsföring
Kinesiska myndigheter har varnat för överdriven marknadsföring av självkörande system. Efter en dödsolycka med Xiaomis SU7 i mars har användningen av termer som "autonom körning" förbjudits i reklam.
Trots prispress från kinesiska konkurrenter kostar Teslas självkörandepaket cirka 9 000 dollar i Kina, medan liknande funktioner ofta erbjuds gratis av inhemska tillverkare. Tesla, med huvudkontor i Palo Alto, USA, är känd för sina eldrivna fordon och ett globalt nätverk av supercharger-stationer.