Teslas nya förarassistans hyllas – kan förändra europeisk bilmarknad
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Teslas nya förarassistans hyllas – kan förändra europeisk bilmarknad

Teslas nya förarassistans hyllas – kan förändra europeisk bilmarknad
Teslas senaste förarassistanssystem ligger långt fram i utvecklingen. Bild: Montage stockfoto skärmbild tesla.com

En omfattande testvecka i Berlin och Europa visar att Teslas senaste förarassistanssystem, FSD Supervised, ligger långt fram i utvecklingen. Systemet väntas utmana både förare och reglerare när Europa nu står inför ett teknikskifte.

Teslas avancerade förarassistanssystem, FSD Supervised, har nyligen testats under verkliga trafikförhållanden i Berlin av den tyska motortidningen Auto Bild som verkar rejält imponerade.

Resultaten visar på betydande framsteg inom automatiserade körfunktioner, även om mänsklig övervakning fortfarande är ett krav.

Avancerad teknik med kontinuerligt lärande

Under testveckan fick FSD Supervised hantera såväl tät stadstrafik som vägarbeten och köbildning. Systemet styrde, bromsade, accelererade och bytte fil – ibland i hastigheter upp till 140 kilometer i timmen – utan att föraren behövde ingripa mer än en gång.

Det enda tillfället då mänsklig inblandning krävdes var när bilen misstolkade en ombyggd enkelriktad gata. I övrigt hanterade systemet situationer som fotgängare vid övergångsställen och mötande trafik på smala gator på ett eftertänksamt sätt.

Tesla FSD Supervised ser mer än vad jag gör. Den blir varken distraherad eller trött. Jag gillar att tro att jag är en bra förare, men jag kan inte matcha det här systemets heltäckande syn.

Auto Bild

FSD Supervised bygger på kameror med 360-graders överblick och uppdateras ständigt kostnadsfritt genom ny mjukvara medans du ligger och sover hemma, lite av Teslas signum.

Systemet nyttjar Teslas omfattande datorkapacitet och lär sig kontinuerligt av verkliga körningar, vilket möjliggör förbättringar löpande över tid.

Vid ett tillfälle noterades att bilen bromsade för en fotgängare innan testföraren själv hann uppmärksamma personen. Systemet gav även företräde åt andra bilar på trånga gator och utnyttjade tillgängligt utrymme på ett effektivt sätt.

Godkännandeprocess och europeisk konkurrens

I USA, Kina och andra delar av världen är FSD Supervised redan i bruk. På den europeiska marknaden väntar systemet fortfarande på godkännande, men Tesla har lämnat in ansökningar om undantag i Nederländerna. Om processen går enligt plan kan lansering ske redan i februari 2026 genom en mjukvaruuppdatering till bilar med som har rätt hårdvarustöd.

Även i Sverige har ansökningar gjorts i specifika kommuner som t.ex Nacka så framsteg görs på området även här.

Utmaningen för Europa ligger både i de regulatoriska kraven och den tekniska utvecklingen. Flera andra biltillverkare arbetar på liknande system, men Tesla har ett försprång här tack sin tidiga satsning på avancerad teknik i bilarna och digitala lösningar i framkant som t.ex "Over The Air" updates som vi nämnde innan. Vilket gör att Tesla inte behöver ta in bilarna på verkstaden för att uppdatera dom.

Mercedes planerar att lansera ett konkurrerande system år 2027, där även radar ska användas. Samtidigt har Teslas vd Elon Musk redan uttryckt ambitioner om att gå vidare till fordon helt utan ratt och pedaler som nästa steg i utvecklingen.

Tidningen Auto Bild testar Teslas FSD och är mycket nöjda. Bild: Skärmbild Auto Bilds videotest

Teknikskifte kan påverka hela branschen

Ett möjlig godkännande av FSD Supervised i Europa skulle kunna bli ett vägledande exempel för andra länder och tillverkare. Detta kan påskynda utvecklingen av automatiserade körsystem på den europeiska marknaden och skapa ett ökat tryck på konkurrenterna att erbjuda liknande teknik.

De senaste årens framsteg inom självkörande och förarstödjande system har redan förändrat bilindustrin i USA och Kina. Europa har hittills utvecklats långsammare, men en kommande introduktion av Teslas system skulle kunna innebära ett tekniklyft och förändra förutsättningarna för både tillverkare och förare.

Enligt Auto Bilds testupplevelse ger systemet en märkbar avlastning för förare, samtidigt som det kräver att människan är uppmärksam och ansvarig. Om tekniken får grönt ljus i Europa väntar nu ett avgörande steg mot mer automatiserade transporter framgent.

Nyhetsbrev