Test av prisvärda små elbilar – modellen som toppar listan

Utbudet av kompakta elbilar ökar i takt med att tekniken blir billigare. En färsk genomgång från ADAC visar att både räckvidd och interiörutrymmen förbättrats, men prisnivån är fortsatt en utmaning.
Enligt tyska ADAC, som nyligen testat sex av de billigaste elbilarna i Europa, utvecklas småbilssegmentet snabbt. För tillfället finns endast två av modellerna tillgängliga på den svenska marknaden. Detta rapporterar Alltomelbil.
Bättre räckvidd och standardutrustning i nya modeller
ADAC framhåller att årets testade småbilar generellt erbjuder längre räckvidd än tidigare modeller. De flesta har även snabbladdning som standard, vilket var ovanligt så sent som förra året.
Till skillnad från tidigare tester av små elbilar 2023 har marknaden utvecklats positivt. Räckvidden har generellt sett ökat och nästan alla testade modeller har snabbladdning som standard. Särskilt har de nya småbilarna bättre interiörutrymmen. ADAC.
Testet omfattade sex modeller där betygsskalan är omvänd, det vill säga lågt betyg innebär bättre resultat. Endast Hyundai Inster och Citroën e-C3 säljs idag i Sverige.

Testresultat: Hyundai Inster tar förstaplatsen
| Modell | Räckvidd i testet (km) | Pris i euro | Pris i Sverige (kr) | Totalbetyg |
|---|---|---|---|---|
| Hyundai Inster Select | 290 | 23 900 | 299 900 | 2,3 |
| Fiat Grande Panda Electric RED | 250 | 24 990 | - | 2,5 |
| Citroën e-C3 You | 255 | 23 300 | 297 500 | 2,6 |
| BYD Dolphin Surf Boost | 260 | 26 990 | - | 2,6 |
| Leapmotor T03 | 210 | 18 900 | - | 2,9 |
| Dacia Spring Electric 65 Expression | 185 | 18 900 | - | 3,0 |
Källa: Alltomelbil. Tyskland har omvänd betygsskala där lägre siffra är bättre betyg. Betygsskala: (0,6–1,5) mycket bra. (1,6–2,5) bra. (2,6–3,5) tillfredsställande. (3,6–4,5) tillräcklig. (4,6–5,5) otillräcklig.
Hyundai Inster placerade sig högst tack vare effektiv energiåtgång och god användning av interiörutrymmet. Den fick också bra omdöme för utrustningsnivån i prisklassen. Några begränsningar noterades dock, bland annat svaga strålkastare och hög lasttröskel.
Hyundai Inster är en modell vi på Börskollen tidigare har lyft fram som en av de mest prisvärda små elbilarna på den svenska marknaden. ADAC:s test bekräftar därmed bilden, då modellen utmärker sig som ett av de mest kompletta instegsvalen sett till räckvidd, utrustning och effektivitet.
Citroën e-C3, som delar teknik med Fiat Grande Panda Electric, fick beröm för komfort och innerutrymmen men hade enklare infotainmentsystem i grundutförandet. BYD Dolphin Surf utmärkte sig med god komfort och byggkvalitet, men snabbladdningen var långsam.
Leapmotor T03 sågs som prisvärd men hade begränsat kupéutrymme och enklare förarstödsfunktioner. Dacia Spring Electric, testets billigaste modell, hade kort räckvidd och låg komfort, men också låg förbrukning.
Prisutveckling och marknadstrend
Medan utbudet av förbränningsdrivna småbilar minskar och priserna på dessa ökar, går elbilsutbudet åt motsatt håll enligt ADAC. Fler modeller blir tillgängliga och kostnaderna pressas ned, även om nuvarande prisnivå fortfarande ses som hög i segmentet.
ADAC anser att en prislapp kring 20 000 euro ännu inte kan betraktas som billig, och att ytterligare prispress är nödvändig för att små elbilar ska bli mer konkurrenskraftiga.



