Test avslöjar: Oväntad räckviddsvinnare bland billiga elbilar – går 13 % längre än förväntat

En ny test visar att flera billiga elbilar klarar längre körsträcka än vad tillverkarna lovar. Resultaten utmanar bilden av elbilens faktiska förbrukning och räckvidd i vardagen.
Testet, som genomförts av den nederländska bilorganisationen ANWB och rapporterats av TopGear, omfattade åtta små och prisvärda elbilar. Syftet var att jämföra verklig förbrukning och räckvidd med tillverkarnas officiella siffror.
Flera modeller överträffade tillverkarens uppgifter
Testerna utfördes på en blandad körsträcka av motorväg och landsväg under torra förhållanden, med temperaturer mellan 18 och 20 grader. Flera bilar visade sig vara effektivare än väntat och gick längre än vad biltillverkarna uppgett.
Störst positiv skillnad noterades för Citroën ë-C3 och Leapmotor T03, som båda hade cirka 13 procent lägre förbrukning än vad som anges i deras respektive specifikationer.
Hyundai Inster presterade också bättre än väntat, medan Dacia Spring och Fiat Grande Panda uppvisade högre förbrukningssiffror än tillverkarens uppgifter.
Under vår recension av Hyundai Inster kom vi inte i närheten av den angivna elförbrukningen. Detta berodde på att vi körde mycket på motorvägar och landsvägar, vilket den för övrigt presterade utmärkt.
TopGear.

Elbilarnas verkliga förbrukning:
| Märke och modell | Testförbrukning | Uppgiven förbrukning | Avvikelse |
|---|---|---|---|
| Citroën ë-C3 | 14,4 | 16,6 | +13,3 % |
| Leapmotor T03 | 14,2 | 16,3 | +12,8 % |
| Hyundai Inster | 13,3 | 14,3 / 14,9 | +7 % – 10,7 % |
| Renault 5 | 14,1 | 14,5 / 14,9 | +2,7 % – 5,3 % |
| Dongfeng Box | 15,9 | 15,6 | -1,9 % |
| BYD Dolphin Surf | 17,0 | 15,5 / 16,5 | -3 % – 9,7 % |
| Fiat Grande Panda | 17,5 | 16,8 | -4,2 % |
| Dacia Spring | 14,0 | 13,2 | -6,1 % |
Källa: Topgear.nl.
Körstil och miljö påverkar resultatet kraftigt
Testet visar att körstil och vägtyp har stor inverkan på elbilens förbrukning. Långsam stadskörning gynnar elbilar mer än landsvägskörning.
Väder och temperaturer påverkar också räckvidden. Testen genomfördes i gynnsamt väder och påpekar att vinterförhållanden skulle kunna ge sämre resultat.
Sammantaget visar testet att vissa små och billiga elbilar i praktiken kan vara mer energieffektiva än väntat, särskilt vid lugn körning och i stadstrafik.




