Klimatforskare: Regeringen har fel om flygskatten
Slopad flygskatt har ingen direkt koppling till utsläppen, hävdar regeringen. Helt fel, enligt klimatforskare. Flygskatten ska slopas för att göra Sverige attraktivt för näringslivet, meddelade regeringen under en pressträff på tisdagen.
Flygskatten ska slopas för att göra Sverige attraktivt för näringslivet, meddelade regeringen under en pressträff på tisdagen.
Att det skulle få negativa klimatkonsekvenser tonas ned. Utsläppen från flygtrafiken kommer allt mer att regleras på EU-nivå, framhöll Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.
– En slopad flygskatt har inte en direkt koppling till utsläppen, säger hon.
Men så enkelt är det inte menar forskare – eftersom bara en del av utsläppen från flyget regleras av EU.
– Det är omkring hälften av utsläppen från svensk flygtrafik som regleras av EU. Inga flygresor utanför EU, det vill säga de riktigt långa resorna, ingår i EU-regleringar. EU:s regelverk hanterar inte heller den ökade påverkan som kommer av att utsläppen sker på hög höjd, säger Mattias Höjer, professor i miljöstrategisk analys och framtidsstudier på KTH.
Måste minska
Forskning vid KTH och Chalmers pekar mot att höginkomstländer i stort behöver halvera flygresandet jämfört med nivån före pandemin, om flygsektorns utsläpp ska minska i den takt som behövs för att nå klimatmålen.
Men regeringens slopade flygskatt har som uttalat syfte att öka resandet.
– Det kommer troligen att öka antalet resenärer och mer flygtrafik kommer att påverka utsläppen men det får vi titta på längre fram, säger Linda Lindberg (SD) under regeringens pressträff.
På pressträffen hänvisade näringsminister Ebba Bush (KD) till att kraven på inblandningen av biobränslen kommer att öka vilket ska minska klimatpåverkan. Men enligt Jonas Åkerman, forskningsledare för strategiska hållbarhetsstudier vid KTH, kommer det att ta lång tid innan det ger effekt.
– 2030 är målet att inblandningen ska vara 6 procent. 94 procent kommer alltså fortfarande att vara fossila bränslen, säger han.
Ett annat påstående som förvånar forskarna är att Sverige skulle vara nästan ensamt om att ha flygskatt i EU.
– Det är många länder som har någon form av flygskatt även om den är utformad på olika vis. Exempelvis Tyskland, Frankrike, Italien, Portugal och Schweiz har flygskatt.
Även Storbritannien har flygskatt som är betydligt högre än Sveriges.
Ingen moms
Jonas Åkerman säger att även utan flygskatten har flyget haft stora skatteundantag.
– Man ska komma ihåg att vi inte betalar någon moms på flygresor utomlands. Rent samhällsekonomiskt betyder det att de som inte flyger betalar för detta genom andra skatter. Flyget är väldigt subventionerat redan innan flygskatten tas bort.
Från transportbranschen är det betydligt gladare miner:
"Flygskatten missade helt målet och borde inte ha införts från första början. Det var en skatt på resan, inte på utsläppen. Vi ska ställa om flyget, inte ställa in det", säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten i en skriftlig kommentar.
Källa: Petra Hedbom/TT