Trumps tullar förvandlar EU-hamn till parkeringsplats – tusentals fordon står stilla

Fordonstillverkare i Europa möter nya utmaningar när tusentals bilar står stilla i Antwerpen-Brygge. Donald Trumps nya tullar har lett till ett kraftigt tapp i exporten till USA och påverkar nu den transatlantiska handeln.
- Exporten av europeiska bilar till USA minskade med 15,9 procent.
- Lastbilar och tunga maskiner drabbades av en 31,5 procentig nedgång.
- Hamnen i Antwerpen-Brygge hanterar över 3 miljoner fordon årligen.
Enligt The Guardian har hamnområdet i Antwerpen-Brygge förvandlats till en enorm bilparkering. Tusentals fordon står nu stilla i väntan på att skeppas till USA, efter att Donald Trumps tullar trädde i kraft. Exporten av personbilar och skåpbilar har minskat med 15,9 procent under det första halvåret 2025 jämfört med samma period i fjol, med den tydligaste nedgången i maj.
Kraftig nedgång i transatlantisk handel
Exporten av lastbilar och så kallad high and heavy-utrustning, däribland traktorer och anläggningsmaskiner, har minskat med 31,5 procent. Detta tillskrivs de 25-procentiga tullar som införts på fordon som ofta kostar över 100 000 dollar. Hamnen i Antwerpen-Brygge – ett av världens största nav för biltransporter – hanterade över tre miljoner fordon globalt under 2024.
Jämfört med brexit har effekterna av tullarna varit en mer omedelbar chock.
Justin Atkin, Storbritanniens och Irlands hamnrepresentant för Antwerpens hamn, till The Guardian.
Hamnen uppger att utsikterna för andra halvåret är osäkra. Mycket hänger på om ett nytt handelsavtal mellan EU och USA kan träffas före den 1 augusti. Europeiska biltillverkare som Volkswagen och Volvo hade hoppats på en överenskommelse innan Trumps deadline för tullförhandlingar med EU löpte ut.
Hamnarna under fortsatt press
Europeiska hamnar har tidigare påverkats av brexit, pandemin och containerbrist, vilket orsakat trängsel som fortfarande kvarstår. Tullarna har dock slagit till snabbare och mer oväntat, enligt Atkin.
Det är oklart hur många bilar som väntar på export, men det handlar om tusentals. Det finns också tecken på att kinesiska bilar lagras i hamnen – möjligen som en följd av omdirigerad handel bort från USA, i takt med att Kina tampas med egna tullhinder.
Utöver detta påverkas hamnens kapacitet av störningar i fartygsrutterna till följd av konflikten i Röda havet, samt av att de globala fartygen blivit större. Detta har förlängt den genomsnittliga lagringstiden för containrar från fem till åtta dagar, enligt The Guardian.
USA är Antwerpens näst största handelspartner efter Storbritannien. Det finns även tecken på att amerikanska exportörer nu skeppar varor i förtid – för att undvika eventuella EU-tullar om ett handelskrig skulle bryta ut. Under första halvåret ökade importen från USA med 17 procent, bland annat tack vare större volymer flytande naturgas.