Udda kampanj ska boosta fordonsjättens försäljning av pickup
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Udda kampanj ska boosta fordonsjättens försäljning av pickup

Udda kampanj ska boosta fordonsjättens försäljning av pickup

Den amerikanska biltillverkaren Ford har inlett en ovanlig kampanj i USA för att öka försäljningen av en populär pickupmodell. Satsningen innebär att kunder med olika kreditvärdighet erbjuds samma låneränta under en begränsad period. Denna strategi kan påverka både låntagare och bilmarknaden inför kvartalsslutet.

  • Ford inför en kampanj med likvärdiga räntor för F-150 pickupköp.
  • Kampanjen vänder sig även till låntagare med lägre kreditvärdighet.
  • Initiativet gäller under en tidsbegränsad period till månadens slut.

Enligt The Wall Street Journal, som refereras av Finwire, har Ford beslutat att införa samma lånevillkor för alla kunder som köper pickupmodellen F-150, oavsett kreditvärdighet. Kampanjen är tidsbegränsad och gäller fram till månadens slut.

F-150 – en viktig modell för Ford

F-150 är Fords mest sålda pickup och prissätts i spannet mellan 39 000 och 80 000 dollar. Modellen har stor betydelse för företagets intäkter och marknadsandelar på fordonsmarknaden i USA.

Erbjudandet beskrivs som ett sätt att öka försäljningen inför kvartalsslutet, genom att göra finansiering mer tillgänglig för kunder med lägre kreditbetyg.

Vi ville ge personer med kreditvärdighet som kanske inte är perfekt en möjlighet att få de bästa räntorna som finns

Talesperson för Ford till The Wall Street Journal.

Kampanjen innebär att kunder som vanligtvis skulle erbjudas högre ränta på grund av sämre kreditvärde nu får samma lånevillkor som de med högst kreditbetyg. Åtgärden är tillfällig och gäller endast för köp som genomförs innan månadens slut.

Bakgrund om Ford och dess marknad

Ford Motor Company grundades 1903 och har sitt huvudkontor i Dearborn, Michigan. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer personbilar, lastbilar och SUV:ar samt reservdelar och finansieringstjänster globalt.

Genom denna kampanj hoppas Ford kunna stärka sin position på pickupmarknaden och locka fler köpare, även de med svagare kreditvärdighet, till sina återförsäljare under en strategiskt viktig period.

Nyhetsbrev