Utgifterna skjuter i höjden under midsommarveckan – så mycket mer handlar vi för
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Utgifterna skjuter i höjden under midsommarveckan – så mycket mer handlar vi för

Utgifterna skjuter i höjden under midsommarveckan – så mycket mer handlar vi för

Svenska hushåll handlar för drygt en miljard kronor mer än normalt inför midsommar, enligt ny veckostatistik från SCB. Det är framför allt dagligvaror och drivmedel som driver upp konsumtionen.

  • Svenska hushålls konsumtion ökar med 1,1 miljarder kronor under midsommarveckan.
  • Störst ökning syns inom dagligvaruhandeln, följd av transporttjänster.
  • Sällanköpsvaruhandeln minskar med 500 miljoner kronor.

Under en genomsnittlig vecka uppgår hushållens totala konsumtion till 46,3 miljarder kronor. Men veckan före midsommar stiger siffran med omkring 1,1 miljarder, visar SCB:s färska kortdata.

Dagligvaror och transporttjänster ökar mest

Den största ökningen sker inom dagligvaruhandeln, där utgifterna är cirka 1,5 miljarder kronor högre än normalt. Även konsumtionen av transporttjänster – där drivmedel ingår – ökar markant. Samtidigt minskar inköpen av sällanköpsvaror med ungefär 500 miljoner kronor.

Ökningen blir särskilt tydlig under onsdag och torsdag före midsommarafton. Och det är framför allt i dagligvaruhandeln som konsumtionen stiger, den blir cirka 1,5 miljarder högre än normalt.

Daniel Lennartsson, statistiker på SCB.

Korttransaktioner dominerar konsumtionen

SCB:s veckostatistik bygger till stor del på transaktionsdata från kortinlösare, kortutgivare och andra betalningsförmedlare. Under 2024 uppgick hushållens korttransaktioner till 1 308 miljarder kronor – motsvarande nära hälften av den totala konsumtionen. Fakturaköp och banköverföringar står för 40 procent.

”Den svenska betalmarknaden är digitaliserad, vilket gör det möjligt att följa konsumtionsmönster nästan i realtid”, säger Daniel Lennartsson på SCB.

Stabil nivå hittills i år

Trots stigande reallöner och höjda tullar har konsumtionen under 2025 varit relativt stabil. De senaste fyra veckorna fram till den 8 juni minskade konsumtionen marginellt – med 0,3 procent – jämfört med föregående fyra veckor. Jämfört med samma period 2024 har konsumtionen däremot ökat med 1,1 procent.

Veckostatistiken inkluderar även utländska besökares konsumtion i Sverige, men inte svenskars köp i utlandet. För utgifter som inte syns i kortdata – som hyra, energi och telefoni – används statistiska modeller.

Nyhetsbrev