Utmaningar för Storbritanniens bensinbilsförbud 2030

Dowlais vd Liam Butterworth uttrycker oro över Storbritanniens planerade förbud mot nya bensinbilar till 2030. Han pekar på en rad hinder som kan göra det målet svårt att nå, inklusive infrastruktur och ekonomiska faktorer.
- Liam Butterworth varnar för att målet kan vara omöjligt att uppnå.
- Han föreslår en gradvis övergång med hjälp av hybridbilar.
- Dowlais har flyttat större delen av sin produktion utomlands.
I en intervju med The Telegraph diskuterar Liam Butterworth, vd för Dowlais, de utmaningar som står inför Storbritanniens plan att förbjuda nya bensinbilar år 2030. Han anser att målet är mycket svårt, om inte omöjligt, att uppnå.
Enligt Butterworth, som citeras i Finwire, måste det ske en gradvis övergång som speglar verkligheten. Han betonar vikten av att överväga hybridbilar som en mellanlösning medan infrastrukturen för laddning och konsumenternas förtroende byggs upp.
Industrins ekonomiska utmaningar
Butterworth poängterar att flera faktorer försvårar förbudet. Bland annat nämner han brister i laddinfrastrukturen och konsumenternas tvekan inför elbilar. Dessutom står industrin inför ekonomiska utmaningar som kräver anpassning.
Det måste ske en gradvis övergång som speglar verkligheten.
Liam Butterworth, vd för Dowlais.
Dowlais och framtiden
Dowlais, tidigare känt som GKN Automotive, har sett en betydande nedgång på aktiemarknaden med en minskning på 40 procent de senaste fem åren. Under denna period har företaget flyttat större delen av sin produktion utomlands.
Butterworths uttalanden kommer i en tid av osäkerhet kring hur Storbritannien ska hantera övergången till mer hållbara fordonsalternativ, samtidigt som man konkurrerar med andra större marknader som EU och USA.