Utredare: Fler och billigare tåg till Arlanda

Fler och billigare tågalternativ till och från Arlanda. Dessutom en breddad motorväg för att hantera en ökad trafik. Det är några av utredarens förslag kring flygplatsen.
– Arlanda handlar inte bara om Stockholm och Uppsala utan man ska se Arlanda ur ett nationellt perspektiv. Gör vi ingenting kommer E4:an totalt att korka igen, säger Arlandasamordnaren Peter Norman på en pressträff.
Hans utredning som nu redovisas innehåller totalt 80 förslag med avsikten att göra Arlanda flygplats mer tillgänglig och attraktiv. Utredningen tar avstamp i att antalet flygresenärer vid Arlanda bedöms öka med 75 procent till 2050. Detta samtidigt som biltrafiken på E4:an dessutom spås öka markant de närmaste decennierna.
Få fart på tågtrafiken
För att få fart på tågtrafiken till flygplatsen föreslår Peter Norman att staten köper aktier i bolaget A-Train AB som ansvarar för dagens snabbtågslösning Arlanda Express.
—A-Train är en jättebra uppfinning men det är väldigt dyrt. Det är inte rimligt att straffbeskatta dem som pendlar till Arlanda, säger Peter Norman.
Tanken är att stationsavgiften på pendeltågen till Arlanda, som i dag ligger på 147 kronor, ska tas bort. Detta ska ge resenärer ett billigare alternativ där kostnaden för en resa med pendeltåg sänks från 190 kronor till 43 kronor.
– Pendeltåget blir basalternativet att komma till Arlanda. Vi får en lösning som påminner om London, du kan åka tunnelbana till Heathrow, som är billigare men tar längre tid, eller åka med Heathrow Express, som är ett dyrare men snabbare alternativ, säger Peter Norman.
Förlängd plattform
Han föreslår även en förlängd plattform på Arlanda flygplats för tågen.
— Med en förlängning får man plats med två tåg och ökar kapaciteten, säger Peter Norman.
Utredaren är också kritisk till den nuvarande lösningen där resenärer från terminal 5 inte kan åka buss ända fram till terminalen utan i stället får gå en längre sträcka för att sig till terminalbyggnaden.
— Det blir lite lappa och laga och det blir långa avstånd. Skulle man ranka Arlanda så skulle man se att det är ganska långa ledtider, säger Peter Norman.
I utredningen föreslås även att Trafikverket får regeringens uppdrag att omgående förbereda breddning av E4:an i höjd med Häggvik för att förstärka detta vägavsnitt.
Källa: Tobias Österberg/TT, Peter Wallberg/TT