Värdetapp på över 50 procent: Bilarna som rasat mest – och de som klarat sig bäst
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Värdetapp på över 50 procent: Bilarna som rasat mest – och de som klarat sig bäst

Värdetapp på över 50 procent: Bilarna som rasat mest – och de som klarat sig bäst
Enligt en granskning av Carup, som sammanställt statistik över de tio mest sålda bilarna från 2020, skiljer sig värdeutvecklingen markant mellan olika modeller. Bild: Montage Volkswagen-newsroom.com / Newsroom.toyota.eu.

Värdeminskningen på nya bilar kan variera kraftigt beroende på modell och drivlina. En genomgång visar att vissa fem år gamla bilar knappt tappat i värde, medan andra har förlorat över hälften av sitt nypris. Samtidigt finns det flera strategier för bilägare som vill skydda sin investering och undvika de största prisfallen.

Att köpa en ny bil är för de flesta hushåll en betydande ekonomisk insats, men det är långt ifrån givet att värdet står sig över tid.

Enligt en granskning av Carup, som sammanställt statistik över de tio mest sålda bilarna från 2020, skiljer sig värdeutvecklingen markant mellan olika modeller och drivlinor.

För vissa bilägare har valet av bilmodell inneburit en klar ekonomisk fördel, medan andra sett stora delar av investeringen gå förlorad redan efter fem år.

De behöll värdet bäst

Carup har jämfört nypriser från 2020 med dagens marknadspriser på bilar som gått maximalt 10 000 mil, vilket motsvarar en genomsnittlig körsträcka.

Resultatet visar att Toyotas fyrhjulsdrivna hybridversion av RAV4 behållit sitt värde bäst. Den har endast tappat 12 procent, motsvarande 43 000 kronor, på fem år.

Även flera dieselmodeller från Volvo har klarat sig bra. Volvo XC40 D3 har tappat 19 procent i värde, medan Volvo V60 D4 AWD minskat med 29 procent.

Dessa modeller har varit attraktiva på begagnatmarknaden, särskilt då Volvo avslutat produktionen av dieselmotorer.

Prisfall på över 50 procent

Andra märken och modeller har däremot sett betydligt större värdefall.

Laddhybrider som Volkswagen Golf GTE och Passat laddhybrid har båda minskat med över 50 procent i värde. För dessa bilar innebär det ett tapp på över 230 000 kronor på fem år.

Bil Drivlina Nypris (kr) Pris i dag under 10 000 mil (kr) Värdeminskning (kr) Värdeminskning (%)
Toyota RAV4 Hybrid AWD-i Bensinhybrid 343 000 300 000 43 000 12
Volvo XC40 D3 Diesel 339 000 274 800 64 200 19
Volvo V60 D4 AWD Diesel 373 900 264 000 109 900 29
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Bensin 348 700 244 800 103 900 30
Volvo XC60 T8 AWD Laddhybrid 591 800 339 000 252 800 42
Kia Niro laddhybrid Laddhybrid 334 900 183 900 151 000 45
Volvo V90 D4 AWD Diesel 419 900 254 900 165 000 39
Kia Ceed plug-in hybrid Laddhybrid 339 900 179 900 160 000 47
Volkswagen Passat laddhybrid Laddhybrid 448 500 215 000 233 500 52
Volkswagen Golf GTE Laddhybrid 422 900 189 500 233 400 55

Resultaten visar att valet av drivlina och modell är avgörande för hur mycket en bil tappar i värde över tid.

Flera laddhybrider hör till de bilar som minskat mest i pris, medan konventionella hybrider och vissa dieselmodeller klarat sig bättre.

Volkswagen Golf GTE har haft den största värdeminskningen av de tio mest sålda bilarna från 2020. Bild: Volkswagen-newsroom.com. 

Så kan bilägare bromsa värdeminskningen

För den som vill undvika stora värdefall finns konkreta åtgärder att vidta, enligt Varderingbil som lyfter fram åtta strategier som kan minska prisraset:

  • Tvätta bilen regelbundet, både utvändigt och invändigt.
  • Följ serviceschemat och använd auktoriserad verkstad.
  • Skydda lacken och undvik långvarig exponering i solljus.
  • Kör försiktigt och undvik onödigt slitage.
  • Håll körsträckan nere, särskilt onödiga långresor.
  • Spara dokumentation från service och reparationer.
  • Åtgärda mindre skador direkt.
  • Undvik omfattande eftermarknadsändringar.

Att bilen har en komplett servicehistorik och låg körsträcka ökar sannolikheten för ett högre andrahandsvärde, särskilt vid försäljning.

Experter menar att den största värdeminskningen sker under de första åren och när miltalet passerar 15 000 mil.

När är det bäst att sälja bilen?

Det optimala säljläget infaller ofta innan större reparationer behövs, vanligtvis mellan fem och åtta år efter inköp.

Efter denna period ökar risken för kostsamma åtgärder, vilket kan påverka bilens värde negativt.

Det svenska klimatet, med salt och fukt under vintern, gör även regelbundet underhåll extra viktigt för att motverka rostskador och bibehålla ett gott skick.

Nyhetsbrev