Vd:ns bästa tips – så lyckas du bättre med ditt distansarbete
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Vd:ns bästa tips – så lyckas du bättre med ditt distansarbete

Vd:ns bästa tips – så lyckas du bättre med ditt distansarbete

Distansarbete har blivit vanligt bland yngre medarbetare, men många känner osäkerhet kring hur de bäst lyckas i sin roll på distans. En vd inom gig-ekonomin delar nu med sig av konkreta råd för ökad tydlighet och bättre kontakt med chefer.

  • Regelbunden kommunikation stärker relationen mellan medarbetare och chef.
  • Strukturerade uppdateringar hjälper både individen och organisationen att hålla koll på arbetsuppgifter.
  • Korta, personliga meddelanden kan minska känslan av distans.

Julia Haber, vd och medgrundare av plattformen Home From College, har i en intervju med Business Insider delat sina erfarenheter och råd kring vad som krävs för att yngre medarbetare ska lyckas i distansroller.

Home From College hjälper företag att rekrytera studenter och nyutexaminerade för projektbaserade uppdrag, ofta på distans.

Projektbaserade uppdrag dominerar

Enligt Haber är omkring 90 procent av rollerna på plattformen projektbaserade, flexibla och utförs på distans. Uppdragen kan vara så korta som en dag men varar i genomsnitt tre månader.

Företag använder plattformen för bland annat produktutveckling, marknadsundersökningar och innehållsproduktion. Vissa uppdrag har lett vidare till fast anställning.

Strukturerad kommunikation rekommenderas

Haber föreslår att distansarbetande medarbetare skickar en veckovis uppdatering till sin närmaste chef. Uppdateringen bör innehålla vilka arbetsuppgifter som har slutförts, eventuella frågor och målsättningar för kommande vecka.

Detta ökar transparensen och hjälper både medarbetare och chefer att hålla koll på arbetsläget. Samma rutin rekommenderas även för medarbetare på plats för att skapa enhetliga arbetsprocesser.

Utöver den veckovisa rapporteringen föreslår Haber att man inleder varje arbetsdag med ett kort, vänligt meddelande till sin chef för att visa närvaro och engagemang.

Regelbundna 15-minutersmöten, antingen varje eller varannan vecka, kan också bidra till att minska osäkerhet och skapa en närmare kontakt. Hon lyfter även fram digitala verktyg, exempelvis huddle-funktioner, som hjälpmedel för spontana samtal.

Behov av tydliga rutiner och empati

Haber menar att många unga har begränsad erfarenhet av arbetslivet på plats, särskilt efter pandemin. Det finns därför ett ökat behov av tydliga rutiner och ömsesidig förståelse mellan chefer och anställda.

Genom att etablera struktur för kommunikation kan osäkerhet och missförstånd minskas, vilket gynnar både individ och arbetsgivare.

Nyhetsbrev