Volvo Cars vd vädjar till EU – för att avvärja Trumps hot
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Volvo Cars vd vädjar till EU – för att avvärja Trumps hot

Volvo Cars vd vädjar till EU – för att avvärja Trumps hot

I en intervju med Reuters uppger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att EU bör ta initiativet och slopa den 10-procentiga importtullen på amerikanska bilar. Detta för att förebygga eventuella åtgärder från USA:s president Donald Trump, som hotat med att höja tullarna på EU-importerade bilar.

  • Volvos vd vill att EU slopar tullar på amerikanska bilar.
  • Trump hotar med att höja tullar på EU-bilar till 30 procent.
  • Volvo planerar att tillverka fler bilar i USA för att minska tullkostnader.

Enligt Reuters menar Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, att europeiska biltillverkare inte behöver skydd mot amerikanska konkurrenter. EU har en tull på 10 procent på bilar tillverkade i USA, medan USA:s importtull på europeiska bilar före Trumps tillträde var 2,5 procent.

EU och USA i tullförhandlingar

EU-kommissionen tillsammans med representanter från bilindustrin har i månader försökt att få Washington att sänka den amerikanska importtullen på europeiska bilar, som nu ligger på 27,5 procent. USA:s president Donald Trump har hotat med att höja dessa tullar till 30 procent från den 1 augusti.

Jag tycker att det är fullständigt onödigt. Den europeiska bilindustrin behöver definitivt inget skydd mot amerikanska tillverkare.

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars till Reuters

Volvos strategi för att minska tulleffekter

Volvo Cars, som ägs av kinesiska Geely Holding, är särskilt utsatta för amerikanska tullar då majoriteten av deras bilar i USA importeras från Europa. För att minska tulleffekterna planerar Volvo att börja tillverka hybridmodellen XC60 i USA från slutet av 2026.

För närvarande producerar Volvos fabrik i South Carolina endast Polestar 3 och den eldrivna modellen EX90. Trots dessa åtgärder har EX90 haft svårt att få genomslag i USA. Volvo har även börjat minska sitt modellutbud i landet för att anpassa sig till den nya marknadssituationen.

Håkan Samuelsson påpekar att medan företaget kan kontrollera sina egna produktionsåtgärder, kan de endast uttrycka sina åsikter när det gäller tullar.

Nyhetsbrev