Volvo tar efter Teslas teknik för att spara tid och pengar
Volvo Cars har avslutat produktionen av dieselbilar och påbörjar nu en omfattande ombyggnation av sin Torslandafabrik för att anpassa den till elbilsproduktion. För denna modernisering investerar företaget hela 10 miljarder kronor. Enligt Dagens Industri har de redan installerat nya gigapressar för att pressa fram chassit till framtidens elbilar.
- Volvo Cars har slutat producera dieselbilar och anpassar nu sin Torslandafabrik för elbilsproduktion.
- Företaget investerar 10 miljarder kronor i moderniseringen av fabriken.
- Volvo har redan installerat nya gigapressar för pressgjutning av framtidens elbilar.
En teknikrevolution för bilindustrin
I mars rullade den sista dieselbilen av bandet på Volvos fabrik i Torslanda, Göteborg. Samtidigt påbörjades ombyggnationen av fabriken som sysselsätter 6500 anställda. Nu ska fabriken bli en toppmodern anläggning för tillverkning av elbilar.
Enligt Dagens Industri har företaget redan installerat gigapressar för formgjutning av bilarnas bakpartier i aluminium skriver Carup.
Istället för att svetsa samman bakpartiet av 100 delar på 30 minuter pressgjuter nu Volvo hela bakpartiet på bara två minuter
Pressgjutning sparar tid och pengar
Volvo Cars har redan pressat fram den första aluminiumdelen till en framtida elbil. Denna teknik är hämtad från Tesla och sparar både tid och pengar, enligt Volvo Cars. Pressarna som tillverkas av Bühler är 7,6 meter höga, väger över 1000 ton och kan pressa metall i ett stycke med 8400 tons tryck.
Projektledaren Mikael Fermér beskriver till Dagens Industri att denna förändring innebär flera fördelar. "Vi minskar miljöpåverkan, tillverkningskomplexitet och kostnader och vi ökar möjligheterna för flexibilitet i designen", säger han.
Teslas Gigapress – en föregångare
Teslas "Gigapress" är en enorm gjutningsmaskin tillverkad av det italienska företaget IDRA Group. Den är särskilt framstående för sin användning i bilindustrin, där den möjliggör produktion av större delar av ett fordon i ett enda stycke, vilket minskar tillverkningskomplexiteten och således kostnaden.
Tesla är en av de mest kända användarna av Gigapress-maskiner. De använder dessa gigantiska gjutningsmaskiner för att producera stora delar av sina elbilar, särskilt för modeller som Model Y. Genom att använda en Gigapress kan Tesla tillverka sin bakre undervagnsmonocoque i ett enda aluminiumstycke, vilket reducerar antalet delar, minskar monteringstiden, och sänker produktionskostnaderna. Detta moment som nu Volvo tar efter.
Detta är en del av Teslas ständiga strävan efter innovation inom tillverkningsprocessen för att göra bilarna mer kostnadseffektiva och hållbara på lång sikt.
På Börskollen följer vi med spänning utvecklingen av denna tekniska revolution inom bilindustrin som just nu sker på alla fronter.