Alibaba-bolag ställer in mindre shoppingfestival
Den kinesiska e-handelsjätten Alibabas nätbaserade shoppingplattformar Taobao och Tmall ställer in sin årliga shoppingfestival 12.12. De ska istället arrangera en annan typ av shoppingfest i december, enligt Reuters som hänvisar till ett meddelande på plattformarnas hemsidor.
Den nya festivalen har inget datum i meddelandet.
Shoppingfestivalen 12.12 har hållits årligen sedan 2012. Den har varit en mindre känd variant av Singles Day som firas den 11 november.
I år var andra gången som Alibaba avstått från att publicera sina försäljningssiffror för Singles Day, men enligt dataleverantören Syntun ökade GMV-försäljningen över olika e-handelsplattformar med 2,08 procent till 1 140 miljarder yuan, motsvarande 1 669 miljarder kronor. Förra året var ökningen 2,9 procent.
https://www.reuters.com/technology/alibabas-taobao-tmall-cancel-dec-12-shopping-festival-host-substitute-event-2023-11-24/