Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 4,6 procent under augusti
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 4,6 procent under augusti

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 4,6 procent under augusti

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,6 procent under augusti, jämfört med samma månad ifjol. Kalendereffekten beräknas till -0,7 procent, vilket innebär att den kalenderkorrigerade utvecklingen var 5,3 procent. Det skriver Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande.

- Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under augusti. Eftersom inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker i årstakt låg något högre än försäljningstillväxten var volymutvecklingen svagt negativ. Däremot sjönk livsmedelspriserna på månadsbasis mellan juli och augusti. Det kan delvis förklaras av normal säsongsvariation, men det är även ett positivt tecken på att inflationstrycket håller på att mattas av, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 4,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 5,2 procent. Hemleverans ökade med 4,4 procent och upphämtning i butik ökade med 6,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 3,9 procent.

- E-handelsandelen i augusti var högre än i semestermånaden juli, vilket är ett tecken på att konsumenterna återgått till vardagen. Av den totala e-handelsförsäljningen stod hemleverans för drygt hälften av omsättningen, medan upphämtning i butik utgör resterande andel, uppger Karin Brynell.

Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln under månaden till 0,5 procent. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under månaden till 4,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -0,1 procent.

Nyhetsbrev