BrainCool AB (publ) - Delårsrapport Q3 2025
“All-time-high försäljning med starkt ökad efterfrågan på engångsprodukter”
Koncernen
Perioden i korthet
| Jul-Sep 2025 | Jul-Sep 2024 | Jan-Sep 2025 | Jan-Sep 2024 | Helår 2024 | |||
| Nettoomsättning | 14 343 | 8 881 | 31 576 | 27 922 | 39 961 | ||
| Summa rörelseintäkter | 15 021 | 9 177 | 33 910 | 31 469 | 44 788 | ||
| Bruttovinst | 3 295 | 2 297 | 9 115 | 11 120 | 15 233 | ||
| EBITDA | -7 666 | - 9 617 | -24 578 | -31 301 | -39 433 | ||
| EBIT | -8 851* | -10 419 | -27 664 | -33 103 | -42 191 | ||
| Resultat efter skatt | -9 238 | -11 291 | -28 346 | -35 542 | -44 042 | ||
| Kassaflöde fr den löpande verksamheten | -2 487 | -16 493 | -28 983 | -55 951 | -62 636 | ||
| Kassa vid periodens utgång | 6 860 | 41 274 | 6 860 | 41 274 | 31 402 | ||
| Vinst per aktie (sek) | -0,04 | -0,05 | -0,11 | -0,17 | -0,20 | ||
| Alla belopp är i kSEK | |||||||
| * EBIT Q3 2025 är negativt påverkat av engångseffekter till en summa av 3,3 miljoner SEK bestående av 1,3 miljoner i valutaeffekter, 0,9 miljoner i försämrad bruttomarginal på grund av lageromsättning samt 1,1 miljoner i engångskostnader för omstrukturering | |||||||
Jon Berg, VD kommentar
Under det gångna kvartalet noterades bolagets starkaste försäljningssiffror hittills. Under perioden sålde vi 44 BrainCool™ System och 3 884 Cooling Pads, vilket genererade 14,3 MSEK i nettoomsättning, en ökning med 59 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Vid denna försäljningsnivå, i kombination med att genomförda kostnadsreduceringar får full effekt, genereras ett positivt kassaflöde för BrainCool™/IQool™ System, vilket utgör en viktig milstolpe i övergången mot lönsamhet. Detta är starkt bidragande faktorer till att vi i Q3 tagit ytterligare steg mot kassaflödesposititivitet för hela bolaget. Justerat för engångseffekter under Q3, såsom negativ valutaeffekt på försäljning och engångskostnader i samband med omstrukturering av organisationen uppnår vi en negativ EBIT i kvartalet om -5,5 MSEK, även det företagets bästa kvartalsresultat, sedan 2017 då vi var ett helt annat företag.
Under kvartalet har vi sett en starkt ökad efterfrågan på engångsprodukter, vilket gjort att vi tillfälligt förstärkt våra produktionslinjer med manuellt arbete för att hålla leveranstider. Detta, i kombination med den fortsatt försvagade USD/SEK-kursen, har haft en något negativ effekt på produkternas bruttomarginaler i kvartalet. Parallellt med vår starka försäljning har kvartalet innehållit flera positiva händelser relaterade till bolagets synlighet och produktutveckling, där vi bland annat implementerat automatiserad formsprutning för hälften av våra engångsprodukter.
I augusti meddelade vi att vår kliniska studie COTTIS 2 efter en paus har fått godkännande att inkludera nya patienter. Vid den här typen av paus genomförs en uppföljande träning med klinikerna. Denna är nu genomförd med respektive sjukhus som nu är redo att återuppta rekryteringen av patienter. Studien, som för närvarande genomförs vid sex sjukhus i Tyskland, syftar till att utvärdera den terapeutiska effekten av RhinoChill® och dess potential att minska graden av hjärnskador hos patienter som har drabbats av ischemisk stroke. RhinoChill® används under operationer där blodproppar avlägsnas, s. k. mekanisk trombektomi (MT), och har i en första studie visat potential att fördubbla antalet patienter som återhämtar sig neurologiskt efter stroke. Enbart i Europa skulle cirka 415 000 patienter per år vara lämpade för RhinoChill®. Den kommersiella potentialen för RhinoChill® är därmed betydande vid positivt resultat från vår pågående studie. Den initiala behandlingen med RhinoChill® följs av fortsatt temperaturreglering med BrainCool™/IQool™ System, vilket skapar förutsättningar för ökad marknadspenetration och kommersiell potential för BrainCool™/IQool™ System.
Vår andra pågående studie, PRINCESS 2, syftar till att utvärdera behandlingseffekten av RhinoChill® hos patienter som drabbas av plötsligt hjärtstopp. I studien deltar 20 kliniker i 7 länder och hittills har 127, av 1 000 patienter, inkluderats i studien. RhinoChill® gör det möjligt för akutmedicinsk personal att påbörja behandling utanför sjukhuset. Genom att inducera ultrasnabb kylning så snart som möjligt minskar risken för hjärnskador. En tidigare studie med RhinoChill® vid akut hjärtstopp visade att den bästa patientnyttan erhölls när kylning kunde inledas på platsen för hjärtstoppet, inom 20 minuter.
I september deltog BrainCool i högprofilerade evenemang för att marknadsföra företaget och dess produkter. På DSG25-konferensen i Tyskland träffade vi läkare och specialister inom strokevård, samt presumtiva prövare i den pågående COTTIS 2-studien. Under ett symposium arrangerat av bolaget presenterade vi resultat från vår första kliniska studie COTTIS 1, samt en uppdatering från vår pågående studie. Symposiet genererade ett stort intresse för våra produkter och vår teknik. I anslutning till Aktiespararnas investerarträff i Stockholm meddelade vi att BrainCool har inlett rekryteringen av en ny VD. Jag kommer att kvarstå som VD till dess att den nya VDn tillträtt sin tjänst, för att därefter återgå till tidigare min roll som bolagets COO. Vi söker en ny VD med erfarenhet av kommersialisering av medicintekniska produkter och affärsutveckling som ytterligare kan accelerera lanseringen av BrainCool™/IQool™ och förbereda för kommersialisering av RhinoChill®. Jag ser mycket fram emot att få, tillsammans med bolagets nya VD, ta BrainCool till nya nivåer.
Samtidigt som vi ser en tydligt positiv utveckling försäljningsmässigt och vi gör framsteg i vårt program för kostnadsreduceringar har den tillfälligt lägre försäljningstakten under första halvåret gjort att genomslaget av de planerade marginalförbättringarna förskjutits något i tiden. Som en följd av detta har även tidpunkten för bolagets kassaflödespositivitet senarelagts jämfört med tidigare kommunikation, den är dock fortsatt inom räckhåll. Det är mot denna bakgrund samt behovet av att finansiera fortsatt tillväxt av BrainCool™/IQool™ och säkerställa framdriften i RhinoChill®-programmet som vi idag kommunicerat den föreslagna nyemissionen. Styrelse och ledning har sedan en tid aktivt undersökt och utvärderat olika finansieringsalternativ i syfte att säkerställa bolagets fortsatta tillväxt och strategiska utveckling. Inom ramen för detta arbete erhöll bolaget ett indikativt bud på BrainCool™/IQool™ System, vilket avböjdes då styrelsen och ledningen bedömde att budet inte reflekterade produktens kommersiella värde och potential, och att den föreslagna företrädesemissionen är det mest fördelaktiga alternativet långsiktigt.
Stärkta av den ökade efterfrågan på våra produkter samt framstegen i vår ambition att reducera kostnader och förbättra bruttomarginalen ser vi fram emot att med denna kapitalresning fortsätta accelerera försäljningsutvecklingen av BrainCool™/IQool™ och förbereda förkommersialiseringen av RhinoChill® samtidigt som vi fortsätter effektivisera verksamheten för att uppnå kassaflödespositivitet. Jag vill tacka våra aktieägare för ert engagemang. Ert stöd ger oss möjligheten att fortsätta utveckla företaget och driva den medicinska utvecklingen inom precisionskylning framåt.

