Delårsrapport Januari - Juni 2025
Fortsatt stark tillväxt och resultatförbättringar
Under första halvåret ökar försäljningen med 8,5%, samtidigt som resultatet kraftigt förbättras. Kassaflödet är mycket starkt under perioden och speglar resultatförbättringen fullt ut. I ett första steg har vi realiserat besparingar om 25–30 miljoner, och vi lägger samtidigt grunden för ytterligare effektiviseringar.
Januari – Juni 2025
– Nettoomsättningen uppgick till 166,9 (153,9) mkr
– Rörelseresultatet exklusive avskrivning kundavtal uppgick till 20,3 (-10,6) mkr
– Rörelseresultatet uppgick till 6,2 (-24,7) mkr
– Periodens resultat uppgick till -1,0(-20,3) mkr
– Resultat per aktie uppgick till -0,05 (-1,35) kr
April – Juni 2025
– Nettoomsättningen uppgick till 82,7 (78,1) mkr
– Rörelseresultatet exklusive avskrivning kundavtal uppgick till 9,4 (-0,7) mkr
– Rörelseresultatet uppgick till 2,3 (-6,4) mkr
– Periodens resultat uppgick till -1,8 (-0,3) mkr
– Resultat per aktie uppgick till -0,09 (-0,01) kr
De förändringsinitiativ som vi genomför för att effektivisera verksamheten och öka vår försäljning och omsättning har skapat ett starkt momentum. Den positiva trenden vi upplevde i början av året fortsätter också i det andra kvartalet och Mysafety redovisar fortsatt god tillväxt och ett kraftigt positivt rörelseresultat för det första halvåret.
Jag är mycket nöjd med utvecklingen under det första halvåret. Mysafety visar en omsättningstillväxt för perioden om 8,5%
samtidigt som vi förbättrar rörelseresultat med 30,9 mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Både nettoomsättning och nyförsäljning ökar samtidigt och rörelseresultat före avskrivningar av kundavtal uppgår till 20,3 mkr (-10,6 mkr) och periodens resultat uppgår till -1,0 mkr kronor (-20,3 mkr). Motsvarande period föregående år inkluderade en finansiell engångspost om 8,0 mkr i samband med förvärv av konvertibla skuldebrev. Justerat för denna post uppgår resultatförbättringen till 27,3 mkr under perioden.
SEGMENTET B2C OCH MYSAFETY AB FÖRBÄTTRAR RESULTATET YTTERLIGARE
Vår huvudverksamhet, segmentet B2C med försäkringsverksamheten Mysafety AB, utgör 100% av våra intäkter. Segmentet
visar ett rörelseresultat för första halvåret på 33,9 mkr. Det är en kraftig ökning från 1,5 mkr i samma period föregående år.
Nyförsäljningen i kvartalet ökar med 24,8% till 24,6 mkr (19,7). En fortsatt stark utveckling i partneraffären och en lyckad satsning på
direktförsäljning bidrar till ökningen.
Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet för det första halvåret har förbättrats med 35,7 mkr i jämförelse med samma period föregående år.
TRANSFORMATIONEN FORTSÄTTER MED FULL KRAFT
Mysafety fokuserar på hållbar tillväxt och lönsamhet. Under 2025 effektiviserar vi organisation och teknikplattform för att möjliggöra långsiktig skalning, samtidigt som vi utvecklar arbetssätt för ökad försäljning. De effektiviseringar vi genomfört under första halvåret har gett resultat – vi har realiserat vår målsättning om besparingar på 25–30 miljoner, vilket syns i både kassaflöde och personalstyrka.
Flera betydande insatser bidrar till en god utveckling både på intäkts- och kostnadssidan:
– Nytt försäkringssystem: Vi ersätter successivt äldre system med moderna lösningar, som redan gett betydande besparingar och ökad skalbarhet. Under Q2 slutfördes bytet av det finansiella systemet, och det nya försäkringssystemet är enligt plan i full drift under Q4, vilket väntas skapa ytterligare kostnadseffektivitet.
– Minskad personalstyrka: Genom förbättrade processer och system har vi successivt minskat personalstyrkan med 15% sedan årsskiftet, från 88 till 75 heltidstjänster.
– Ökat fokus på försäljning:
• Ett utökat antal partnersamarbeten skapar återkommande intäkter (ARR), där vår nya IT-plattform och web ökar flexibiliteten.
• Direktförsäljning har testats framgångsrikt via externa parter, vilket ger oss flexibel och skalbar bemanning.
– Produktutveckling: Vår bedrägeriförsäkring står för en stor del av ARR. En ny version inkluderar nu även skydd för försäkringstagarens föräldrar – ett direkt svar på kunders uttryckta oro. Det är ett tydligt exempel på vår vision: “Worries taken care of.”
VI SKALAR UPP VERKSAMHETEN I ALLA VÅRA MARKNADER
Transformationen lägger vi grunden till att skala vår verksamhet i alla våra geografiska marknader – Sverige, Finland och Norge.
Idag står Sverige för största delen av intäkterna och här växer vi fortsatt. I vår andra hemmamarknad Finland satsar vi på fler partneraffärer och ökat säljfokus, särskilt efter lanseringen av vår nya bedrägeriförsäkring. I Norge växer vi snabbt genom nya partnersamarbeten. Marknaden liknar den svenska och har på sikt potential att nå 50% av dess storlek. Sammantaget ger det goda möjligheter till fortsatt tillväxt.
SEGMENTET B2B OCH FRONTWALKER
En mindre del av vår verksamhet utgörs av segmentet B2B med bolaget Frontwalker. Frontwalker har efter rapportperioden
genomfört en riktad nyemission uppgående till 18,7 mkr för att öka takten i sin transformation och med den riktade nyemissionen – som Mysafety inte deltog i – har Mysafetys ägarandel efter rapportperioden minskat till 18,2 % från 29,09 %. Frontwalker upphör därmed att vara ett intressebolag. Koncernens del av resultatet i intressebolaget Frontwalker AB (publ) för perioden januari-juni uppgår till -2,8 mkr (-4,6 mkr).
UTSIKTER FRAMÅT
Jag ser ett starkt momentum i den förändring som Mysafety genomgår. De resultat vi nu ser i hela verksamheten visar på styrkan i strategin och kraften i förändringen. Samtidigt finns stark underliggande effekt av de program vi dragit i gång inom produktstruktur och effektivisering, där vi i årstakt nu uppnått målet om 30 miljoner i besparingar. De förändringar vi nu gör i våra IT-plattformar ger ytterligare utrymme för besparingar, vilka kommer att bli tydliga från och med fjärde kvartalet i år. Jag ser därmed positivt på vår utveckling framåt med fortsatt lönsam tillväxt och vi ligger i fas med våra finansiella mål.
För ytterligare information kontakta:
Marcus Pettersson, VD & Koncernchef, tel 0730-29 99 01, e-post: [email protected]
Torbjörn Nilsson, CFO, tel 070- 497 57 41, e-post: [email protected]
Granskning
Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.
Denna information är sådan information som Mysafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 augusti 2025 kl. 08.30 CET.