Ellen AB har erhållit en första uppfyllnadsorder för implementering av de probiotiska tampongerna i de fysiska butikerna på Norges största apotekskedja, Apotek 1
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Ellen AB har tidigare kommunicerat att de utvidgar sin distribution och affär i Norge via Apotek 1, Norges största apotekskedja. Nu har den första uppfyllnadsordern kommit för återlansering och implementering av de probiotiska tampongerna. I maj lanseras och implementeras även  Ellens intimcreme i de fysiska butikerna.

Sedan våren 2020 ansvarar och driver Ellen försäljningen i egen regi för de nordiska länderna Norge, Finland och Danmark. Dessa marknader bearbetades tidigare av distributören Navamedic. Norden inkluderat hemmamarknaden Sverige är en av Ellens prioriterade och strategiskt viktiga marknader att växa och utvecklas på.

Apotek 1 är Norges största apotekskedja med nästan 50 procent av apoteksmarknaden i landet och därmed en viktig samarbetspartner för Ellen.

” Vi är otroligt glada över samarbetet med Apotek 1 som är en viktig återförsäljare på den norska apoteksmarknaden. Med förhoppning att detta faller väl ut så är ambitionen att på sikt implementera fler produkter ur vår fina produktportfölj hos Apotek 1 i Norge.

Det initiala enskilda ordervärdet om knappt 100 000 kr är i sig inte speciellt omfattande - men då vi i ett första skede lyckats få till distribution för två av våra tre probiotiska tamponger i samtliga 450 apotek hos Apotek 1 finns en stor potential att driva fin försäljning framåt. I maj implementeras även vår probiotiska intimcreme i de fysiska apoteken vilket innebär att samtliga probiotiska produkter finns tillgängliga i de fysiska butikerna samt online. Vi har en fin gemensam aktivitetsplan på plats för 2021 som kommer hjälpa till att driva försäljningen”, säger Charlotta Nilsson, VD i Ellen AB.

För ytterligare information:
Charlotta Nilsson, VD på telefon 08-412 10 00 eller via epost [email protected]

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel® (LN®). Krämen innehåller kokosolja som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett  pH-test för hemmabruk, en aqua block tampong, en intim foam, intim deo och en after shave & wax gel. Foamen och deon är båda baserade på ekovänliga ingredienser med Salvia som ingrediens. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på Nasdaq First North Growth Market (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser, kontaktuppgifter: telefon 08-463 83 00, eller via e-post [email protected]. För ytterligare information om bolaget: www.ellen.se

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Ellen

Jämförelse: Så får du bästa räntan just nu!

Tabellen presenteras tillsammans med Compricer som jämför aktuella räntor för olika bindningstider. Klicka dig gärna vidare för att läsa mer.

Om aktien Ellen