{newsItem.title}

OFFICIELL START FÖR FRONT-END ENGINEERING DESIGN FÖR KÖPING HYDROGEN PARK. PLAGAZI SIGNERAR PRE-DETAILED ENGINEERING TILLSAMMANS MED INENTEC.

Plagazi AB (publ) ("Plagazi" eller "Bolaget") har tillsammans med InEnTec Inc. ("InEnTec") undertecknat en omfattande order för en pre-detailed engineering studie som kommer att lägga grunden för den fullständiga konstruktionen och designen av Köping Hydrogen Park. Arbetet kommer att pågå under flera månader och kommer att lägga grunden för projektets Front-End Engineering Design (“FEED”). FEED för Plagazi Module 1 (“PM1”) kommer även att spela en nyckelroll i ansökan om miljötillstånd som inleddes tidigare i år.

FEED är första steget i projektfasen som innehåller slutgiltig teknik och design, upphandling och byggande av anläggningen ("EPC"). Under FEED kommer Plagazi, tillsammans med den utvalda EPC-partnern och underleverantörerna, att leverera den slutgiltiga ingenjörsdesignen, tidsplanen för projektets genomförande, det slutgiltiga investeringsbeloppet för upphandling och konstruktion samt ägar- och driftsstrukturen för projektet, samt den rättsliga kontraktsramen. Under FEED-fasen kommer även miljötillstånden att slutföras tillsammans med Plagazis miljökonsulter, WESCON.

InEnTec är Plagazis exklusiva partner och huvudleverantör av plasmaförgasningssteget (1 av 8 moduler i en Plagazi HE-2000-anläggning). Plasmaförgasningssteget som kommer att användas i det storskaliga svenska gröna vätgasprojektet, Köping Hydrogen Park, är samma modell som redan är verksam i InEnTecs kommersiella projektportfölj. InEnTecs anläggning i Arlington, som inledde sin verksamhet 2011, används även som ett proof-of-concept i verklig skala för Plagazis kunder och har sedan starten framgångsrikt påvisat att flera typer av icke återvinningsbart avfall kan återvinnas till industrigaser via plasmaförgasning.

"Inledningen av FEED-fasen i Köping Hydrogen Park är en viktig milstolpe för Plagazi. Företaget är ett avgörande steg närmare sitt mål att ha den första kommersiella Plagazi-anläggningen i drift senast 2025. Vi är även ett avgörande steg närmare lanseringen av vår banbrytande återvinningsprocess som kan omvandla icke återvinningsbart avfall till grön vätgas till en mycket konkurrenskraftig kostnad samtidigt som CO2e-utsläppen minskas avsevärt." - Torsten Granberg, VD Plagazi AB (publ)

Världsledande nätmäklare för trading