Q-linea uppnår CE-IVD godkännande för ASTar - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Q-linea uppnår CE-IVD godkännande för ASTar

Q-linea AB (publ) (OMX: QLINEA) meddelar idag att bolaget genom mycket goda studieresultat har erhållit CE-IVD märkning för antibiotikakänslighetssystemet ASTar®. Essential Agreement (EA) var 94,9 procent, Categorical Agreement (CA) 97,6 procent och övergripande reproducerbarhet 99,6 procent. För att uppnå CE-IVD godkännande i Europa måste EA och CA överstiga 90 procent. Q-linea kan nu kommersialisera ASTar i Europa tillsammans med partnern Thermo Fisher Scientific.

”Vi är mycket stolta över de starka resultaten från vår registreringsgrundande europeiska studie och ser nu fram emot att inleda kommersialiseringen av ASTar. Studieresultaten överstiger dessutom de tidigare annonserade interimsresultaten, vilket naturligtvis är mycket positivt. Att vi inkluderat svåra och viktiga antibiotika som Colistin i panelen och analys av fastidiösa bakterier visar att vår teknik är väl rustad för framtiden.”, säger Jonas Jarvius, vd för Q-linea.

ASTar® instrumentet och ASTar® BC G- Kit erbjuder marknadens bredaste kombination av antimikrobiell panel och koncentrationsintervall för en enskild analys av gramnegativa bakterier*. Analysen ger dessutom äkta MIC-resultat.

“Jag vill gratulera Q-linea till denna viktiga milstolpe för ASTar. Snabb AST har potential att förbättra vården och hjälpa till i kampen mot antibiotikaresistens. Jag ser fram emot att tillsammans med Q-linea ta nästa steg med denna mycket spännande produkt.”, säger Bernd Hofmann, Vice President Global Marketing på Thermo Fisher Scientific.

EA innebär att ge samma resultat som referensmetoden om vilken koncentration av antibiotika som dödar eller hämmar bakterieväxt.
CA innebär att ge samma klassificering av bakterien inom en av tre grupper (S.I.R) med avseende på känslighet för antibiotika.

*) Baserat på marknadsanalys av kommersiellt tillgängliga AST-system, maj 2021.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Q-Linea

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
ÖPPNA KONTO

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Om aktien Q-Linea