Qlosr Group AB (publ) genomför riktad nyemission av aktier i samband med tidigare genomfört förvärv av EA Copy AB
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Styrelsen i Qlosr Group AB (publ) (”Qlosr Group” eller ”Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman 2023, beslutat om en riktad nyemission om 117 647 aktier i samband med det tidigare kommunicerade och genomförda förvärvet av Qlosr Uppsala AB (dåvarande EA Copy AB).

Bolaget ingick den 1 juli 2022 ett aktieöverlåtelseavtal (”Aktieöverlåtelseavtalet”) med EA Copy Holding AB (”Säljaren”) om förvärv av Qlosr Uppsala AB (dåvarande EA Copy AB). Tillträde skedde den 1 september 2022. Tilläggsköpeskillingen som utfallit ska enligt Aktieöverlåtelseavtalet erläggas genom nyemitterade aktier i Bolaget i en riktad emission till Säljaren.

Styrelsen i Bolaget har därför, med stöd av bemyndigande från årsstämman 2023, beslutat om en riktad nyemission till Säljaren om 117 647 B-aktier till kursen 17 kronor per aktie. Teckningskursen är överenskommen mellan Bolaget och Säljaren enligt Aktieöverlåtelseavtalet, som ingicks den 1 juli 2022, och baseras således på förhållandena vid tidpunkten för ingåendet av Aktieöverlåtelseavtalet. Betalning sker genom kvittning av Säljarens fordran enligt Aktieöverlåtelseavtalet.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att fullgöra de villkor som anges i Aktieöverlåtelseavtalet. Styrelsens bedömning är att det ligger i Bolagets och samtliga aktieägares intresse att göra en riktad nyemission till Säljaren. Det är vidare styrelsens bedömning att det angivna skälet tydligt och med styrka väger tyngre än de skäl som motiverar huvudregeln om att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna.

Efter registreringen av emissionen om 117 647 aktier kommer det totala antalet aktier i Bolaget att uppgå till 59 558 759 och aktiekapitalet uppgå till 12 996 071,420723 SEK.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Qlosr Group

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Här lyfter vi fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Om aktien Qlosr Group