VEF har publicerat sin fjärde årliga Hållbarhetsrapport - Börskollen

VEF har publicerat sin fjärde årliga Hållbarhetsrapport

VEF har publicerat sin fjärde årliga Hållbarhetsrapport. Som ett investmentbolag med fokus på hållbarhet vill vi att våra intressenter ska kunna följa vår utveckling och vårt hållbarhetsarbete. Därför har vi sedan 2020 valt att publicera årliga hållbarhetsrapporter på frivillig basis.

Vår hållbarhetsstrategi är fokuserad på vår investeringstes: vi investerar i bolag som positivt förändrar sina lokala marknader. Genom att investera i bolag som adresserar utmaningar såsom finansiell exkludering och orättvisa eller stöttar den gröna omställningen är vi en intressant tillväxtinvestering som också bidrar till att stärka de lokala samhällena i våra marknader.

Under 2023 bevisade vi vår förmåga att investera i påverkansbolag genom att framgångsrikt allokera 500 mnSEK till bolag under vårt Ramverk för Hållbarhetsobligationer. Dessutom emitterade vi en andra hållbarhetsobligation (i praktiken en refinansiering av vår första obligation), vilket ytterligare bekräftar vårt engagemang att fortsätta vår hållbarhetsagenda med focus på ansvarsfulla och påverkansfulla investeringar.

Helena Caan Mattsson, Hållbarhetschef, kommenterar:
“Under det senaste året har vi levererat i enlighet med vår hållbarhetsagenda på flera punkter. Vi har fullt ut allokerat 500 mnSEK från vår första hållbarhetsobligation och framgångsrikt emitterat en andra hållbarhetsobligation. Jag är glad att se att våra portföljbolag har förbundit sig till våra ESG-principer och Principer för ansvarsfulla finansiella verksamheter, där nästan samtliga bolag formellt har signerat principerna under året. På hemmaplan har styrelsen under året nått full jämställdhet från ett könsperspektiv.”

Under 2023 har vi stöttat portföljbolagen när de navigerat sina hållbarhetsresor och förbättrat sin bolagsstyrning. På våra marknader är verksamheter med stabil och god affärsetik grundläggande för skalbarhet, och som aktiva aktieägare spelar vi en viktig roll i att säkerställa detta för våra bolag. Vårt konstanta mantra är, ”om det inte är etiskt, är det inte skalbart”. Beaktansvärt är att nästan alla portföljbolag har signerat våra ESG-principer och Principer för Ansvarsfulla finansiella verksamheter. Denna kollektiva förbindelse från våra bolag har etablerat en delad grund som stöttar möjlighet för en skalbar portfölj i stort.

Huvudsakliga highlights från året

• 74% av portföljvärdet i påverkansbolag som meningsfullt bidrar till en eller flera av FN:s Hållbarhetsmål.
  • 500 mnSEK allokerat till påverkansbolag enligt Ramverket för Hållbarhetsobligationer.
  • 93% av portföljbolagen har förbundit sig att följa VEF:s ESG-principer och Principer för Ansvarsfulla finansiella verksamheter.
  • 500 mnSEK emitterat i en andra hållbarhetsobligation.
  • 50/50 könsbalans i VEF:s styrelse.

Du hittar vår Hållbarhetsrapport för 2023 nedan och på vår webbplats, www.vef.vc.

Nyheter om VEF

Om aktien VEF