Det kan bli dyrt för företag att inte underbygga sin gröna marknadsföring
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet från partner

Det kan bli dyrt för företag att inte underbygga sin gröna marknadsföring

Det kan bli dyrt för företag att inte underbygga sin gröna marknadsföring

Ett nytt förslag till EU-direktiv ställer krav på att företag på ett korrekt sätt ska underbygga, kommunicera och oberoende låta verifiera sina miljöpåståenden i sin marknadsföring.

Företag som inte följer direktivets krav kan bland annat riskera konfiskering av intäkter från försäljning av produkter som har marknadsförts genom greeningwashing och höga böter; upp till minst 4 procent av årsomsättningen. Detta är välkommet och kommer att gagna både konsumenter och företag, skriver Ingel Hirv och Matilda Nyman på den globala advokatbyrån Baker McKenzie.

Lorem ipsum dolor sit amet. Est omnis iusto eos velit nostrum et pariatur quod non. Consequuntur nemo id dolores tempora ut quis quis eum. Porro dolore rem voluptas iste. Consequuntur nemo id dolores tempora ut quis quis eum

Denna källa har få eller inga artiklar bakom betalvägg
Läs hela artikeln hos Realtid

Nyhetsbrev