17-åringen som kör Tesla – som A-traktor

Antalet A-traktorer i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren, samtidigt som eldrivna modeller blir allt vanligare. Nu förbereds skärpta regler och en ny körkortsbehörighet som kan förändra förutsättningarna för unga förare.
Utvecklingen på den svenska A-traktormarknaden har varit snabb. De senaste åren har både antalet fordon och variationen på modellerna vuxit, inte minst bland unga som använder dem för att ta sig till skola och fritidsaktiviteter.
Samtidigt står regler och körkortssystem inför förändringar som kan påverka både säkerhet och tillgänglighet.
Ökning av eldrivna och ovanliga modeller
En trend som blivit tydlig är att fler väljer eldrivna fordon som A-traktorer.
Enligt siffror från Transportstyrelsen, som SVT har tagit del av, fanns det i december 2025 totalt 29 A-traktorer i landet som är elbilar eller hybrider. Det handlar om allt från Lexus till Volvo och Chevrolet.
17-åriga Sonya Frändberg i Jönköping var en av de första i Sverige att bygga om en Tesla till A-traktor.
Hon berättade för SVT att hon initialt möttes av stor förvåning från omgivningen, men att intresset för eldrivna A-traktorer nu växer.
"Jag har fått många reaktioner, särskilt i början. Nu finns det några fler Tesla A-traktorer i landet", berättar hon.
A-traktorer med el- eller hybriddrift i Sverige:
| Märke | År |
|---|---|
| Renault | 2013 |
| Chevrolet | 2008 |
| Inzile | 2021 |
| Renault | 2013 |
| Volvo V60 Plug-in | 2014 |
| Suzuki X-90 | 1996 |
| Tesla | 2021 |
| Tesla | 2020 |
| Volvo 945 (ombyggd) | 1994 |
| Mercedes-Benz 212K | 2015 |
| Lexus | 2008 |
| Lexus | 2010 |
| Renault | 2013 |
| Tesla | 2020 |
| Volvo FM42E | 2024 |
| Volvo V60 Plug-in | 2014 |
| Tesla | 2021 |
| Lexus RX400H Executive | 2009 |
| BMW | 1989 |
| Lexus RX400H | 2006 |
| BMW | 2018 |
| Volvo FM42R | 2024 |
| Tesla | 2020 |
| Tesla | 2022 |
| Citroën | 2014 |
| Scania P230A4X2NA | 2023 |
| Lexus RX400H | 2006 |
| Lexus | 2006 |
| Tesla | 2022 |
Källa: Transportstyrelsen 11 december 2025 / SVT.
Stark tillväxt och regionala skillnader
Totalt har antalet A-traktorer ökat med över 300 procent på femton år och passerade 60 000 registrerade fordon i början av 2025, något vi rapporterat om. Samtidigt har mopedbilar också blivit vanligare, särskilt utanför storstäderna.
I Västernorrlands län finns flest A-traktorer per invånare, medan Stockholms län har betydligt färre. Skillnaderna speglar främst tillgången till kollektivtrafik och geografiska förutsättningar.

Nya regler och höjda krav från 2024
För att öka säkerheten har lagstiftningen för A-traktorer successivt stramats åt. Numera krävs säkerhetsbälte och prövotid för AM-körkortet, och antalet passagerare är begränsat.
Från och med 2024 införs dessutom EU:s nya körkortsdirektiv där körkortsbehörigheten B1 riktar sig till unga förare av fyrhjuliga fordon.
Den kräver både teoretiskt och praktiskt prov och kan tidigast tas från 16 års ålder i Sverige, enligt Transportstyrelsen.
Det är ännu inte klart om dagens A-traktorer kan anpassas för att möta de nya B1-kraven.
Utreder ytterligare säkerhetsåtgärder
Transportstyrelsen utreder också ytterligare säkerhetsåtgärder, som hastighetsspärrar och tekniska begränsningar, för att minska risken för manipulering av fordonen.
Trots ökningen av antalet fordon har antalet personskador legat relativt stabilt de senaste åren, vilket delvis förklaras av de skärpta säkerhetskraven.





