Analys: Detta krävs för att folkaktien ska bryta kräftgången

H&M står inför betydande utmaningar för att vända sin negativa aktietrend. Modejätten har investerat i tillväxtsatsningar men resultaten har hittills varit magra. Nu krävs det ett lyft i försäljningen, skriver Dagens Industri i en analys inför morgondagens rapport.
- H&M har investerat i butiksombyggnad och snabbare produktutveckling.
- Försäljningsutvecklingen har varit svag med endast 2% tillväxt i Q1.
- Rapporten för andra kvartalet presenteras i ett utmanande marknadsklimat.
I analysen från Dagens Industri diskuteras H&M:s försök att bryta en nedåtgående aktietrend genom strategiska investeringar. Trots satsningarna har försäljningen inte tagit fart, och företaget står inför en osäker marknad. Kvartalet har också bjudit på utmaningar som försämrat konsumentförtroende på många marknader och dåligt väder.
Investeringar utan omedelbara effekter
H&M har satsat på att modernisera butiker och effektivisera produktutvecklingen. Dock har dessa åtgärder ännu inte lett till betydande försäljningsökningar. Under första kvartalet noterades en blygsam tillväxt på 2 procent i lokala valutor, och andra kvartalet inleddes svagt.
Vd Daniel Ervér påpekade dock att den sammantagna effekten av faktorerna såg ut att bli mindre redan under andra kvartalet och att det fanns förutsättningar för att effekten blir positiv under andra halvåret.
Dagens Industri
Ökningen av varulagret med 11 procent ökar risken för ökad rea, vilket kan påverka marginalerna negativt. Analytiker förutspår att bruttomarginalen kan falla till 55,2 procent medan rörelsemarginalen kan sjunka till 10,3 procent.
Konkurrens och marknadsutmaningar
H&M:s konkurrenter, som Inditex och Fast Retailing, har visat varierande försäljningsresultat. Inditex noterade en tillväxt på 4,2 procent, medan Fast Retailing såg en betydande ökning i vissa månader. Jämförelsevis förväntas H&M endast nå en tillväxt på 1,1 procent i lokala valutor under andra kvartalet.
Trots investeringar och initiativ kvarstår utmaningarna för H&M att få fart på försäljningen. För att återställa förtroendet hos investerarna krävs det nu tydliga bevis på att strategierna börjar ge resultat – och att försäljningen lyfter, enligt analysen.