Analys: Tuffare konkurrens för frilansbolaget – vad innebär det för aktien?
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Analys: Tuffare konkurrens för frilansbolaget – vad innebär det för aktien?

Analys: Tuffare konkurrens för frilansbolaget – vad innebär det för aktien?

Invoicery Group, som utvecklar digitala lösningar inom egenanställning och arbetsstyrkehantering, utvärderas i en ny analys. Trots starka varumärken som Frilans Finans och en lång historia står bolaget inför ökande konkurrens i Sverige och utmaningar med att öka tillväxten.

  • Invoicery har ett etablerat varumärke i Norden.
  • Konkurrensen på den svenska marknaden ökar.
  • Bolagets internationella satsningar står för en mindre andel av intäkterna.

Enligt Affärsvärlden är bolagets styrka det välkända varumärket, särskilt på den svenska marknaden. Samtidigt bedöms tillväxten i nuläget vara begränsad och det krävs högre marginaler för att motivera en tydlig uppsida.

Internationell expansion ger begränsat bidrag

Invoicery, som grundades 1999, har utökat verksamheten utanför Sverige genom att verka under olika namn i Norden och Frankrike. Trots expansionen kommer endast 12 procent av omsättningen från utlandet.

Företaget erbjuder digitala plattformar för egenanställning och hantering av arbetsstyrkor till både privatpersoner och företag. De använder varumärket Frilans Finans i Sverige och Norge, samt Invoicery i Finland, Danmark och Frankrike.

Marknadsutmaningar på hemmaplan

Analysen pekar på att konkurrensen i Sverige har hårdnat, vilket påverkar bolagets möjligheter till framtida tillväxt. Detta kan skapa utmaningar för att bibehålla sin marknadsposition.

Man behöver dock räkna med högre tillväxt och marginal än vi gjort i huvudscenariot för att se bra uppsida. Kanske får bolaget till detta, möjligen genom sina utlandssatsningar som dock just nu endast drar in 12 procent av omsättningen. Men i Sverige finns tecken på tuffare konkurrens

Affärsvärlden

Invoicerys framtida utveckling beror därmed till stor del på möjligheten att öka intäktsandelen från internationella marknader samt på bolagets kapacitet att möta den växande konkurrensen på den svenska marknaden.

Nyhetsbrev