Analyshuset höjer motiverade värdet för bokhandelskedjan
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Analyshuset höjer motiverade värdet för bokhandelskedjan

Analyshuset höjer motiverade värdet för bokhandelskedjan

DNB Carnegie har reviderat upp sitt motiverade värde för Bokusgruppen inför bolagets kommande kvartalsrapport. Förvärv ses som en viktig tillväxtfaktor och analysen berör även framtida intäktsutsikter.

  • DNB Carnegie höjer motiverat värde för Bokusgruppen till 50-70 kronor.
  • Förvärv identifieras som huvuddrivkraft för tillväxt.
  • Försäljningstillväxt förväntas vara 8 procent under kvartalet.

Enligt en ny analys från DNB Carnegie har det motiverade värdet för Bokusgruppen höjts till ett intervall mellan 50 och 70 kronor, jämfört med tidigare 49 till 63 kronor. Denna uppdatering kommer inför bolagets rapport för det andra kvartalet, skriver Finwire.

Fokus på tillväxt via förvärv

DNB Carnegie pekar ut förvärv som den främsta drivkraften bakom Bokusgruppens tillväxt under det andra kvartalet. Av den förväntade försäljningstillväxten på 8 procent tillskrivs 7 procentenheter till förvärv och endast 1 procentenhet till organisk tillväxt. Detta tyder på att förvärvsstrategin spelar en avgörande roll för bolagets utveckling.

Den nedre delen av vårt motiverade värde antar en oförändrad ebitda-marginal 2028 jämfört med 2027 samt en konstant omsättningstillväxt på 2 procent. Den övre delen förutsätter att Bokusgruppen når sitt mål om 4 procents försäljningstillväxt och en ebita-marginal på 8 procent år 2028, med en långsiktig tillväxttakt på 2 procent därefter

DNB Carnegie

Finansiell prognos och framtidsutsikter

Det reviderade motiverade värdet baseras på ett framåtblickande p/e-tal mellan 11 och 18 gånger samt en kassaflödesvärdering med en kalkylränta om 10 procent. Rörelseresultatet förväntas dock vara oförändrat på -34 miljoner kronor för kvartalet.

Bokusgruppen, verksam inom bokhandelsbranschen, erbjuder böcker genom varumärken som Bokus, Bokus Play och Akademibokhandeln. Dessa produkter säljs både i fysiska butiker och online, vilket ger företaget en bred marknadstäckning i Norden.

Nyhetsbrev