Därför tvärbromsar den svenska exporten av personbilar

Sveriges export av personbilar rasade med 20 procent under första halvåret 2025. Bakom nedgången ligger både en starkare krona och en växande inhemsk efterfrågan – samtidigt som yngre och laddbara bilar fortsätter att dominera exportflödet.
- Svensk bilexport sjönk med 20 procent under årets första sex månader.
- Yngre och laddbara bilar står för en allt större andel av exporten.
- Exporten av bilar i åldern 2–5 år minskade särskilt kraftigt.
Enligt en rapport från analysföretaget Vroom har exporten av svenska personbilar minskat med 20 procent under första halvåret 2025 jämfört med samma period året innan. Nedgången bekräftar den trend som blev tydlig redan under slutet av 2024, då exporten föll med 8 procent på årsbasis.
Fler laddbara bilar men färre exporterade totalt
Yngre bilar fortsätter att dominera exporten och 61 procent av de exporterade bilarna var yngre än fem år. Andelen laddbara bilar ökar också, och utgjorde 34 procent av den totala exporten under årets första sex månader, jämfört med 27 procent året före.
Bland bilar upp till fem år var andelen laddbara fordon 54 procent, en ökning från 42 procent 2024.
Trots ökningen för de allra yngsta bilarna har exporten minskat inom de flesta ålderskategorier. Exporten av bilar som är mellan två och fem år minskade med 38,3 procent, medan bilar yngre än två år ökade med 5,3 procent. För tvåårsbilar är andelen bensinbilar högre jämfört med de som stannar kvar i Sverige.
Att exportmarknaden ser ut att svalna av något kan förklaras av flera faktorer. Vi har dels en kronkurs som har stärkts mot utländsk valuta sedan rekordåret 2023, vilket gör att det inte är lika fördelaktigt att exportera bilar till andra marknader. Vi har även haft en ökad efterfrågan på begagnade bilar under lågkonjunkturen, vilket har inneburit att handlarna kan omsätta bilarna till svenska kunder snabbt,
Ali Avcu, specialist inom begagnathandeln, Vroom.
Färre aktörer dominerar exportmarknaden
Under perioden stod 15 företag för nästan 60 procent av exporten av bilar upp till fem år gamla. Bland dessa företag utmärker sig BCA och Tradingsolutions, som tillsammans står för en fjärdedel av marknaden. Antalet aktiva exportörer har minskat med 14 procent jämfört med samma period föregående år.
Volkswagen och Volvo är de mest exporterade märkena bland femårsbilar, med marknadsandelar om 13,7 respektive 12,7 procent. Audi, Mercedes-Benz och Peugeot följer därefter. Vissa märken, som Peugeot och Opel, har en hög exportandel i förhållande till sitt bestånd, medan andra, som Toyota och Kia, har en lägre andel.
Sammanfattningsvis innebär den minskade exporten att fler bilar stannar på den svenska marknaden, vilket påverkar både utbudet av begagnade bilar och omställningen till en mer hållbar fordonsflotta.