Efter uppgången – Affärsvärlden slopar köpråd för H&M

En ny analys pekar på förändrade utsikter för modejätten H&M. Efter en period av stark kursuppgång väljer Affärsvärlden nu att revidera sin rekommendation. Bakgrunden är en kombination av förbättrade marginaler och förändrade värderingsnivåer.
- Affärsvärlden sänker H&M:s aktierekommendation från köp till neutral.
- Aktiens värdering har ökat markant efter stark rapport och förbättrade marginaler.
- Både varaktiga och tillfälliga faktorer har bidragit till bolagets utveckling.
Enligt Affärsvärlden har H&M:s aktie stigit med närmare 30 procent sedan mars, vilket fått tidningen att justera sitt råd. Analysen publicerades på torsdagen och bygger på en samlad bedömning av bolagets senaste rapport och marknadens förväntningar.
Starka kvartalssiffror lyfter H&M
Den senaste kvartalsrapporten visar att både brutto- och rörelsemarginalen överträffade marknadens förväntningar. Aktiekursen steg direkt efter rapporten, vilket visar på ett positivt mottagande från investerarna.
Affärsvärlden framhåller att de förbättrade siffrorna är resultatet av både långsiktiga åtgärder inom bolaget och mer tillfälliga faktorer som har gynnat resultatet kortsiktigt.
Sedan vi köpstämplade aktien i mars har den stigit nästan 30 procent. Värderingen är nu återigen på en nivå där man behöver anta att H&M kan närma sig målet om 10 procent rörelsemarginal, för att se uppsida i aktien
Affärsvärlden
Ny värdering och framtida utsikter
Efter den kraftiga kursuppgången bedömer Affärsvärlden att aktien nu är värderad på en nivå där det krävs att H&M på sikt når sitt mål om 10 procents rörelsemarginal för att motivera ytterligare uppgång.
Mot denna bakgrund väljer tidningen att sänka sitt råd till neutral, från tidigare köp.
Hennes & Mauritz är en global klädkedja med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 1947 och har idag verksamhet världen över, inklusive varumärken som COS, Monki, Weekday och & Other Stories samt heminredning genom H&M Home.