Elbilsutvecklingen tappar fart i Sverige – halkar efter grannländerna
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Elbilsutvecklingen tappar fart i Sverige – halkar efter grannländerna

Elbilsutvecklingen tappar fart i Sverige – halkar efter grannländerna

Elbilsutvecklingen i Sverige tappar fart jämfört med grannländerna, särskilt utanför storstäderna. En ny rapport visar att både infrastruktur och konsumentförtroende bromsar tillväxten på landsbygden, medan räckviddsoro och ekonomiska faktorer påverkar valet av bil.

  • Sverige har tappat position i Norden när det gäller andelen elbilar.
  • Endast 3 procent av nya elbilar säljs på landsbygden.
  • Förtroendefrågor och laddinfrastruktur pekas ut som avgörande hinder.

Enligt en rapport från Dagens industri och konsultföretaget EY är skillnaderna stora mellan olika delar av Sverige när det gäller elbilsanvändning. Rapporten visar att elektrifieringen går snabbt i Norden, men att Sverige nu har passerats av Danmark och Finland i andel elbilar.

Städer driver utvecklingen – landsbygden halkar efter

I Norge är nästan alla nya bilar elbilar eller laddhybrider. I Sverige ligger motsvarande andel på 60 procent, men nästan alla dessa registreras i storstäder som Stockholm och Göteborg. På landsbygden är andelen bara 3 procent.

Oron för räckvidd och brist på laddstationer gör att många på landsbygden tvekar inför elbilsköp. Lägre lönenivåer och högre elpriser har också påverkat kalkylen för hushållen negativt.

Dessutom har slopade subventioner och sänkta skatter på fossila bränslen bidragit till att göra elbilar mindre ekonomiskt attraktiva. Bara 22 procent av svenskarna uppger att de planerar att köpa elbil vid nästa bilköp, vilket är lägst i Norden.

Behov av satsningar på infrastruktur och konsumentinformation

EY pekar på att det krävs fortsatta investeringar i laddinfrastruktur och tydligare incitament för att öka andelen elbilar, särskilt utanför storstadsområdena.

Företaget menar också att branschen behöver arbeta mer aktivt med att bemöta myter och bygga konsumentförtroende kring elbilens driftsäkerhet och batterilivslängd för att Sverige ska kunna återta en ledande position i Europa.

EY förutspår att hälften av alla bilar som säljs i Europa är elbilar 2032, men ser samtidigt EU:s mål om 100 procent elbilar till 2035 som en utmaning för flera länder.

Nyhetsbrev