Elon Musks nya giv: AI-system med sanningssökande

Elon Musks AI-bolag xAI utökar verksamheten och lägger stort fokus på att utveckla AI-system med sanningssökande som centralt mål. Samtidigt planeras nya tjänster och produkter, däribland en version för barn och en möjlig konkurrent till Microsoft.
- xAI:s chatbot Grok har nått 64 miljoner månatliga användare
- Bolaget planerar en barnanpassad version av Grok
- Diskussioner om att skapa en Microsoft-liknande plattform pågår
Enligt The New York Times, som refereras av Finwire, står xAI inför flera nya satsningar. Elon Musk har i interna möten betonat vikten av att företagets AI-teknik ska eftersträva sanningen, då han menar att AI som instrueras att ljuga kan få allvarliga samhällskonsekvenser.
Fler användare och nya produkter på gång
Företagets chatbot Grok rapporteras nu ha 64 miljoner månatliga användare. Samtidigt arbetar xAI på att utveckla en variant av Grok riktad till barn mellan 2 och 12 år, med arbetsnamnet "Baby Grok".
Enligt uppgifter har Musk ägnat mycket tid i Palo Alto under sommaren och lett en omfattande rekryteringsprocess för att locka nya ingenjörer. Samtidigt har några forskare lämnat bolaget till följd av meningsskiljaktigheter kring företagets inriktning.
Ekonomiska ambitioner och framtida satsningar
Musk tror att Grok på sikt kan femdubbla annonsintäkterna för sociala medieplattformen X, där xAI:s teknik används. Vidare stödjer han ett förslag om investeringar i xAI, som ska avgöras genom en omröstning bland aktieägarna i november.
Sanningen är företagets uppdrag eftersom det skulle skapa en dystopisk framtid om man tvingade AI att ljuga Elon Musk, enligt The New York Times
Utöver detta diskuteras även etableringen av ett nytt bolag, kallat "Macrohard", som enligt Musk skulle kunna bli en direkt konkurrent till Microsoft. Dessa initiativ visar på xAI:s ambitioner att bredda sin verksamhet och utveckla nya produkter inom AI-sektorn.