EU trappar upp jakten på ryska skuggflottan

EU överväger skärpta insatser mot Rysslands så kallade skuggflotta, där fartyg används bland annat för att kringgå sanktioner. Unionen vill nu stärka möjligheten att borda och inspektera dessa fartyg. Ambitionen är att motverka risker för såväl miljö som säkerhet.
- EU planerar att utöka befogenheter för att borda och inspektera ryskkopplade fartyg.
- Fartyg i skuggflottan kan utgöra säkerhets- och miljörisker för EU.
- Förhandlingar om avtal med flaggstater diskuteras för att underlätta bordningar.
Enligt ett dokument från Europeiska utrikestjänsten (EEAS), som Politico tagit del av, har EU inlett diskussioner om att stärka unionens ramverk för havsrätten. Syftet är att ge medlemsländerna större handlingsutrymme när det gäller att kontrollera fartyg som misstänks tillhöra den ryska skuggflottan.
Skuggflottans utmaningar för EU:s säkerhet
Fartyg i den så kallade skuggflottan används för att transportera rysk olja under olika flaggor och undkomma EU:s sanktioner. Enligt EEAS innebär detta inte bara ekonomiska fördelar för Ryssland, utan även risker för miljö och sjösäkerhet.
Vissa av dessa fartyg misstänks även kunna nyttjas för hybridhot mot EU, exempelvis genom att fungera som plattformar för drönare. Incidenter med okända drönare har lett till tillfälliga stängningar av flygplatser i Europa.
EU:s åtgärder och kommande förhandlingar
EU planerar att ta fram bilaterala avtal med flaggstater för att möjliggöra förhandsgodkända bordningar av fartyg. Detta skulle ge unionens medlemsländer ett utökat verktyg för att hantera skuggflottan.
Målet är att utarbeta och anta en gemensam deklaration före slutet av november. När medlemsländerna enats kan EU:s utrikeschef Kaja Kallas söka mandat att inleda förhandlingar med utvalda flaggstater.
EU:s medlemsländer visar allt större vilja att vidta mer kraftfulla åtgärder mot skuggflottan
EEAS-dokumentet, Politico
Unionen har redan tagit initiativ till kontakt med flaggstater och kuststater som ger logistiskt stöd till skuggflottan, såsom bunkringstjänster. Exempelvis har Panama, som står för världens största fartygsregister, gått med på att avregistrera fartyg som sanktionerats av EU och att inte längre registrera fartyg äldre än 15 år.
Framöver kan EU komma att föreslå ytterligare sanktioner mot såväl fartyg som försäkringsbolag och flaggregister kopplade till skuggflottan. Dessutom diskuteras möjligheten att rikta in sig på logistiskt stöd till dessa fartyg, i syfte att försvåra deras verksamhet.